Nederlandse consument blijft achter bij de rest van Europa

Nederlandse consument blijft achter bij de rest van Europa
  • 12 oktober 2023
  • Kel Koenen

Na de eerste dag van de Amazon Prime Big Deals Day 2023 blijkt uit data van Salesforce dat de Nederlandse consument dit jaar de hand op de knip houdt. Nederland is daarmee de Europese uitzondering, waar de totale online uitgaven gemiddeld met negen procent stegen.

Ten opzichte van 2022 is er een daling van negen procent zichtbaar in het totale online koopgedrag van Nederlanders. Waar andere Europese landen een stijging noteren, zijn Nederlanders voorzichtiger. Ter vergelijking, in België (7%), Frankrijk (16%), Duitsland (15%) en Italië (12%) stegen de totale bestedingen in vergelijking met 2022. In Spanje is er sprake van een heuse koopwoede. Daar is sprake van maar liefst 51% omzetgroei. De Verenigde Staten blijven ook achter op Europa, daar is een daling van vier procent genoteerd.

Handtassen
Nederlandse verkopers lijken het gebrek aan kooplust te hebben aangevoeld. Waar in buurlanden verkopers hun marges probeerden te vergroten door de kortingspercentages (licht) te verlagen, bleef de gemiddelde korting tijdens de Prime Big Deals Day in Nederland exact gelijk (15%) met vorig jaar. De hoogste kortingen werden dit jaar in Europa gegeven in de categoriën beauty/make-up en active apparel, beide 18%. Dat heeft niet geresulteerd in de hoogste omzetgroei voor deze categorieën. Die eer is voorbehouden aan de handtassen. Ondanks dat de korting daar gemiddeld daalde met 27% ten opzichte van vorig jaar, steeg de omzet met maar liefst 54%. Ook op het gebied van electronica werd ondanks gedaalde korting (-10%) een omzetgroei van 25% gerealiseerd.

Warme weer
In andere segmenten waren flink gestegen kortingen wel reden voor extra omzet. Op schoenen is dit jaar 49% meer korting gegeven dan vorig jaar, op sportspullen maar liefst 65%. Dat heeft gezorgd voor een omzetgroei van respectievelijk 38 en 26 procent. Verder valt op dat er in bijna alle sectoren omzetgroei te zien is in Europa, behalve kleding. Daar is een daling van 9% omzet te zien ten opzichte van 2022.

'Het is meer en meer een wereldwijd shopping-evenement aan het worden', zegt Björn de Visser, vp Commerce Cloud Benelux bij Salesforce. 'Dat in Nederland de bestedingen achterblijven op de rest van Europa schrijven we voor een deel toe aan het warme weer van de afgelopen tijd. Normaliter kopen Nederlanders rond deze periode alvast kleding voor het winterseizoen, nu zien we dat die categorie een flinke daling kent.'

Voor de cijfers in dit onderzoek monitort Salesforce de data van anderhalf miljard consumenten, verspreid over 67 landen.

comments powered by Disqus