Bijna helft Nederlandse medewerkers alleen voor koffie naar kantoor

Bijna helft Nederlandse medewerkers alleen voor koffie naar kantoor
  • 15 november 2023
  • Redactie

Een nieuwe werktrend maakt een opmars in Nederland: 'coffee badging' ofwel even op kantoor komen voor een kopje koffie je laten zien, om vervolgens snel naar huis om te werken. Wat blijkt? Driekwart van de coffee badgers is een leidinggevende.

Uit onderzoek van Owl Labs onder 2.000 werknemers in Nederland, blijkt dat 41% van de Nederlandse kantoorwerkers hieraan meedoet en nog eens 10% zou het willen proberen. Daarmee is de koffiehoek voor 51% van de medewerkers dus dé place to be.

Werkgevers die hun werknemers terug naar kantoor dwingen, worden geconfronteerd met allerlei vormen van verzet, van open brieven en stakingen tot 'quiet quitting' of het indienen van ontslag. Bijna de helft (45%) van de Nederlandse werknemers gelooft dat hun werkgevers hen vragen om vanuit kantoor te werken vanwege traditionele werkverwachtingen, terwijl 63% van de hybride werknemers juist vindt dat ze productiever zijn wanneer ze vanuit huis werken.

Coffee badging kun je dan ook interpreteren als een vorm van verzet, waarbij werknemers het (gedwongen) bezoek aan kantoor zo kort mogelijk houden. Ze verschijnen lang genoeg op kantoor om een kopje koffie te drinken en hun gezicht te laten zien, om vervolgens weer naar huis te gaan om hun werk te doen.

De populariteit van thuiswerken is onverminderd hoog. Van de Nederlandse werknemers is 60% bereid om salaris in te leveren in ruil voor een volledige remote baan – 7% wil daar zelfs meer dan 20% van hun loon voor opofferen. Tegelijkertijd lijken vooroordelen tegenover thuiswerken slechts langzaam te verdwijnen. Zo maakt 52% van de Nederlandse werknemers zich nog steeds zorgen dat leidinggevenden hun collega’s op kantoor zien als hardere werkers die betrouwbaarder zijn dan werknemers op afstand (de zogenaamde ‘proximity bias’).

Van alle ondervraagde werknemers wereldwijd bevestigt 39% van de werknemers aan coffee badging te doen. Met 41% behoren Nederlanders tot de koffiekoplopers in het onderzoek. In de Verenigde Staten is deze trend het populairst, waar 58% van de werknemers toegeeft dit weleens te doen. Opvallend is dat coffee badging vooral populair is onder managers. In vergelijking met niet-managers ligt het wereldwijde percentage aan coffee badgers fors hoger (bijna 76% van de coffee badgers is manager). In Nederland zijn de verschillen iets minder extreem, maar ook daar zien we dat van alle coffee badgers ruim 68% een leidinggevende positie heeft.

comments powered by Disqus