Nieuwe benchmark voor loyaliteit

Nieuwe benchmark voor loyaliteit
  • 12 december 2023
  • Kel Koenen

Sia Partners, een onafhankelijk adviesbureau op het gebied van marketing, sales, klantbeleving en design lanceert Loyalty Benchmark 2023. De SiaXperience biedt inzichten in het competitieve landschap van Nederlandse loyaliteitsprogramma's.

De benchmark geeft een beoordeling over het belang van klantbehoud en loyaliteit in competitieve marktomgevingen. SiaXperience by Sia Partners evalueerde loyaliteitsprogramma’s van 25 bedrijven in de Nederlandse markt in sectoren als E-commerce Retail Winkels, Supermarkten, Modekleding, Diversiteitswinkels, Reizen & Toerisme, Bankwezen, Wonen & Doe-Het-Zelf, Food & Beverage en Sportkleding.

De beoordeling van ieder individueel loyaliteitsprogramma is uitgevoerd vanuit het perspectief van de eindklant. Belangrijke evaluatiegebieden omvatten Gebruikerservaring, Functionaliteit & Kenmerken, Merkpositionering, Marketing & Promotie, om een uitgebreid overzicht van de effectiviteit en aantrekkingskracht van de programma's te waarborgen.

Met indrukwekkende prestaties in vrijwel alle beoordeelde categorieën, komt Albert Heijn naar voren als de absolute Loyalty Leader. Daarnaast is het opvallend dat vanuit ieder marktsegment minimaal één merk een plek heeft veroverd in de prestigieuze Top 10 van de ranglijst. De benchmark onthult verder dat merken gemiddeld het hoogst scoren in de categorie Gebruikersgemak, gevolgd door Merkpositionering, Marketing & Promotie en Functionaliteiten & Kenmerken.

Deze resultaten onderstrepen de cruciale rol van aantrekkelijke gebruikerservaring als fundament voor een solide loyaliteitsprogramma. Bovendien benadrukken de resultaten dat Merkpositionering, Marketing & Promotie en Functionaliteiten & Kenmerken gebieden zijn waar veel loyaliteitsprogramma's nog ruimte hebben voor verbetering. Opvallend is dat vier van de top 10 loyaliteitsprogramma's afkomstig zijn van Nederlandse bedrijven, wat aantoont dat ze zich kunnen meten met grote internationale spelers zoals Amazon en Nike. Dit succes weerspiegelt de groeiende relevantie en effectiviteit van Nederlandse loyaliteitsprogramma's in de wereldwijde markt.

comments powered by Disqus