Code Verantwoordelijk Marktgedrag voor klantcontactsector

Begin november publiceert de Klantenservice Federatie (KSF) het concept voor een Code voor verantwoordelijk marktgedrag voor de klantcontactsector. Met deze Code wil KSF verantwoordelijk marktgedrag in de sector bevorderen en een impuls geven aan het verbeteren van het uitbestedings- en inleningsbeleid in de klantcontactsector.
Tijdens de Algemene Ledenvergadering in november wordt de conceptcode besproken om vervolgens in de loop van 2025 officieel door de leden te worden vastgesteld. Na vaststelling zullen KSF-leden de code voor verantwoordelijk marktgedrag in hun organisatie moeten toepassen.
In aanloop naar de bespreking op de ALV organiseert de KSF twee online vragenuurtjes voor leden waarin de concept-versie wordt toegelicht en eventuele vragen kunnen worden gesteld.
De Code vindt zijn achtergrond in de handreiking die KSF in 2022 deed aan alle partijen die toen betrokken waren bij de CAO Facilitaire Contactcenters. Daarbij benadrukt KSF de gezamenlijke verantwoordelijkheid binnen de gehele klantcontactketen voor een duurzame, verantwoorde ontwikkeling van arbeidsvoorwaarden voor medewerkers in de facilitaire contactcenters.
Tijdens het onlangs gesloten driejarige CAO-akkoord gaf de WFC aan intensief samen te werken met de KSF aan de lancering van deze Code. Volgens alle betrokken partijen gaat de Code bijdragen aan de toekomstbestendigheid van de klantcontactsector.