Onderzoek: Nederland innoveert met startups, minder met AI

Nederlandse bedrijven werken op grote schaal samen met startups, maar richten zich daarbij weinig op kunstmatige intelligentie (AI). Dat blijkt uit het Open Innovation Report 2025, opgesteld door IT-dienstverlener Sopra Steria (voorheen Ordina) in samenwerking met business school Insead.
Uit het onderzoek blijkt dat 59% van de Nederlandse organisaties de afgelopen twee jaar voor het eerst een samenwerking met een startup is aangegaan, het hoogste percentage in Europa. Slechts 38% deed dit echter op het gebied van AI, wat Nederland op dit vlak op één na laagst in Europa plaatst.
De intentie tot verdere samenwerking is groot: 87% van de Nederlandse bedrijven wil binnen nu en twee jaar opnieuw of voor het eerst samenwerken met startups. Dit is het hoogste percentage in Europa. Ondanks deze hoge ambities blijft de integratie van AI in deze samenwerkingen achter.
Belemmeringen
Volgens het onderzoek ligt in Nederland de verantwoordelijkheid voor startup partnerships bij 63% van de organisaties bij het middenmanagement, beduidend hoger dan het Europese gemiddelde van 46%. Deze structuur belemmert de strategische inzet van AI, mede doordat besluitvorming traag verloopt of er terughoudendheid heerst ten opzichte van AI-startups. Daarnaast noemt 40% van de Nederlandse bedrijven een gebrek aan structuur als grootste obstakel voor samenwerking met AI-startups, gelijk aan Noorwegen en hoger dan in Spanje (35%) en Duitsland (29%).
Strategie
Joy van Baren, Portfolio Director bij Sopra Steria Benelux, stelt: ‘Nederland laat indrukwekkende cijfers zien als het gaat om het enthousiasme en de intentie tot samenwerking met startups. Tegelijkertijd zien we dat er juist op AI-gebied kansen liggen om startups in te zetten om te versnellen. Om internationaal concurrerend te blijven, is het essentieel dat bedrijven AI niet alleen als technologie zien, maar ook verankeren in hun strategie.’
Onderzoek
Het Open Innovation Report 2025 is gebaseerd op onderzoek onder 1.643 publieke en private organisaties en startups in twaalf Europese landen. De studie werd mede uitgevoerd door Insead-professoren Nathan Furr en Andrew Shipilov en organisaties zoals Navo en Rabobank werkten eraan mee.
Beeld: Sopra Steria