Politie blijft slecht bereikbaar
De bereikbaarheid van de politie via het telefoonnummer 0900-8844 blijft slecht. Dat meldt de NOS vandaag. Uit interne stukken over de telefooncentrales van de politie blijkt dat de wachttijden sinds afgelopen zomer regelmatig hoog zijn opgelopen en bellers vaak voortijdig ophangen.
Via het telefoonnummer komen niet-spoedeisende telefoontjes binnen bij de Regionale Servicecentra. Maandelijks zijn dit er zo’n 400.000. Volgens de NOS hanteert de politie als norm om 80 procent hiervan binnen 20 seconden te beantwoorden. Dit blijkt regelmatig niet haalbaar. Zo werd in september minder dan 50 procent van de telefoontjes op tijd opgenomen en liep de wachttijd afgelopen zomer soms op tot 20 minuten. Eerder bleek al dat ook het klachtenmanagement bij de politie ondermaats was.
Ziekte
Volgens de politie is een permanent tekort aan personeel debet aan de problemen en zit ruim een tiende van de medewerkers van de servicecentra ziek thuis. Extra personeel en oplossing van ict-problemen hebben de druk enigszins verlicht. In januari dit jaar werd gemiddeld 73 procent van de telefoontjes op tijd opgenomen, al is dit nog altijd beneden de norm.
Voorzitter Jan Struijs van de Nederlandse Politiebond (NPB) vertelt bovendien aan de NOS dat nieuwe contactkanalen nodig zijn om een nieuw publiek in contact te brengen met de politie: ‘Het is ook nog steeds niet mogelijk om te appen met de politie, waardoor de jeugd nauwelijks tips doorgeeft.’ In Brabant is succesvol geëxperimenteerd met WhatsApp, maar van daadwerkelijke invoering is voorlopig nog geen sprake.
- klachtenmanagement
- politie
- Regionale Servicecentra
- 0800-8844
- wachttijden
- klantcontact
- service