5 nieuwkomers bij genomineerden Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
De tien klantvriendelijkste bedrijven van Nederland 2017 zijn bekend. De kanshebbers voor de titel Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2017 zijn in alfabetische volgorde: Coolblue, Efteling, EMTÉ Supermarkten, Greetz, IKEA, Landal GreenParks, Miss Etam, Pearle, Specsavers en Van der Valk. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens het CustomerFirst Gala op 20 april 2017 in het Beatrix theater in Utrecht.
De genomineerden zijn maandag 6 en dinsdag 7 maart, tijdens de jaarlijkse nominatietour van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland, op de hoogte gebracht. Onder hen is een aantal bekende namen terug te vinden, onder meer oud-winnaars IKEA, Landal GreenParks en Miss Etam. Toch zijn er ook maar liefst vijf nieuwe bedrijven de top 10 binnengekomen: Efteling, Greetz, Pearle, Specsavers en Van der Valk horen voor het eerst bij de meest klantvriendelijke bedrijven.
Verwachtingen steeds hoger
Gerrit Piksen, projectmanager Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland: ‘Wij kijken er niet van op dat er veel nieuwe bedrijven in de top 10 staan. De afgelopen jaren zagen we steeds meer verschuivingen. Het ene jaar win je, het volgende jaar duikel je de top 10 uit. Dat betekent niet dat je het niet goed hebt gedaan, maar de scores worden steeds hoger. Als je het goed doet, verwachten klanten ook steeds meer van je. Dat moet ook, zo blijft de service op een hoog niveau.’
Scores blijven stijgen
Het hoge niveau blijkt wel uit de scores, die ook dit jaar weer hoger liggen. Een trend die we de afgelopen jaren zien. Dit jaar is minimaal een 8 nodig voor een top-10 klassering. De gemiddelde score van de tien klantvriendelijkste bedrijven is dit jaar een 8,1, een tiende hoger dan vorig jaar.
Bekijk hier de nummers 50 t/m 31 en 30 t/m 11.
Greetz grootste stijger
Een aantal nieuwkomers in de top 10 scoorde voorgaande edities al hoog. Zo eindigde Van der Valk vorig jaar net buiten de top, op plaats 11. Efteling, Pearle en Specsavers scoorden afgelopen jaar ook hoog, maar behaalden de ondergrens van minimaal 100 waarnemingen niet. De top 10 notering van Greetz is echter opvallend. Vorig jaar stonden zij nog op plaats 43. Daarmee zijn ze, ongeacht hun uiteindelijke ranking in de top 10, de grootste stijger van 2017.
Consumentenpanel
De winnaar wordt bepaald aan de hand van een continu online onderzoek onder Nederlandse consumenten. De respondenten worden willekeurig geselecteerd uit De Onderzoek Groep, het consumentenpanel van SAMR. In 2016 zijn er ruim 50.000 waarnemingen opgehaald. In de ranking worden bedrijven die een ondergrens van 100 waarnemingen behalen opgenomen. De afgelopen jaren wonnen Jumbo (2x), IKEA, Landal GreenParks, DA Drogisten, Miss Etam, PLUS, ANWB en Symio de titel. Naast de overall winnaar worden ook branchewinnaars (leisure, banken, telecom, energie, verzekeraars, thuiswinkels, supermarkten en retail non food) bekend gemaakt en kiest een onafhankelijke jury de Klantvriendelijkste Medewerker van Nederland.
CustomerFirst Awards
De CustomerFirst Awards zijn dé prijzen voor uitblinkers in customer service, klantcontact en customer experience. Onderdeel zijn vakprijzen (NCCA), publieksprijzen (Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland, Klantvriendelijkste Medewerker van Nederland) en een MVO-prijs (Plantronics Team Trophy). Deze prijzen worden uitgereikt op donderdag 20 april tijdens het CustomerFirst Gala in het Beatrix Theater in Utrecht.
Volg voor meer informatie ook het Twitteraccount van de CustomerFirst Awards.
- Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
- CustomerFirst Gala
- Samr
- Gerrit Piksen
- klantcontact
- prijs
- CustomerFirst Awards