Kennistekort belemmert inzet AR, VR en MR
Minder dan de helft van de Nederlandse bedrijven heeft de benodigde capaciteiten en vaardigheden in huis om ontwikkelingen op het gebied van Augmented, Virtual en Mixed Reality bij te benen. Dat concludeert digitale dienstverlener Avanade uit eigen onderzoek, uitgevoerd onder 527 zakelijke IT-beslissers die betrokken zijn bij innovatie en nieuwe technologieën zoals VR.
Wel heeft dit voor één op de vijf organisaties de hoogste prioriteit in het komende jaar. De focus ligt op experimenteren en simpele toepassingen voor Virtual Reality (38,5%), Augmented Reality (32,9%) en Mixed Reality (26,2%), stelt het bedrijf. Als gevolg van deze ontwikkelingsfase is voor 44,6 procent van de bedrijven onvoldoende zichtbaar wat er nodig is om dergelijke technologie breder in te voeren.
Gebrek aan kennis
Grote uitdagingen voor implementatie zijn onder meer het gebrek aan kennis van mogelijkheden in de markt (39,7%), ervaring met implementeren (38,3%) en software-ontwikkelmogelijkheden (35,1%). Ook zou het moeilijk zijn om de juiste mensen te vinden. Volgens Avanade zijn hiervoor multidisciplinaire teams nodig; niet alleen technische skills zijn belangrijk, maar ook bijvoorbeeld 3D-designers.
Rob Bakkers, VR/AR/MR Lead bij het bedrijf, wijst op een gebrek aan contact tussen de branche en de juiste mensen: ‘Een ideale VR-ontwikkelaar heeft een achtergrond in 3D development of 3D content creatie, een vaardigheid die veel game-ontwikkelaars bezitten. Dit type ontwikkelaar is echter schaars buiten de game branche.’ Van de drie technologieën is Virtual Reality het meest populair, de meerderheid (55,4%) van de respondenten besteedt hier het komende jaar aandacht aan. Ook bij Mixed Reality is dat iets meer dan de helft (53,3%) en bij Augmented Reality ligt het percentage iets daaronder (49,5%).
Klantgericht
Verwachtingen en resultaten komen bij veel bedrijven niet met elkaar overeen. De meesten verwachten namelijk voordeel richting externe partijen en klanten, zoals hogere klanttevredenheid. De meerderheid van de Nederlandse bedrijven past AR (63%), VR (62,3%) en MR (53,8%) klantgericht toe. Intern gerichte toepassingen zoals het richten op medewerkers (35,8%) en effectieve bedrijfsvoering (28%) komen op de tweede en derde plek.
Desondanks is bij ruim vier op de tien bedrijven (42,6%) die al met deze technologieën bezig zijn, efficiënter werken wel het meest behaalde resultaat tot nu toe. Rob Bakkers voegt toe: ‘Bedrijven lijken bekender te zijn met toepassingen die als entertainment worden gezien of volledig op de consumenten is gericht. Ikea en Albert Heijn hebben hier mooie voorbeelden van, maar hierdoor verwachten bedrijven veelal resultaten en voordelen richting klanten, terwijl aan de andere kant van het spectrum juist de winst te behalen is.’
- onderzoek
- technologie
- klantgerichtheid
- Rob Bakkers
- Augmented Reality
- klanttevredenheid
- Avanade
- Virtual Reality
- Mixed Reality