Veiligheid vormt hoogste prio consument
Meer dan de helft van de door Experian ondervraagde consumenten vindt online veiligheid het belangrijkste onderdeel van online winkelen. De kwaliteit van de customer journey wordt als tweede prioriteit genoemd.
Experian ondervroeg mondiaal 10.000 consumenten en 1.000 managers voor het Global Identity & Fraud Report. Resultaten tonen aan dat consumenten zowel een goede customer experience verwachten als de aanwezigheid van een veilige omgeving. Driekwart van de respondenten is bereid meer klantdata te delen met een organisatie in ruil voor meer veiligheid en gebruikersgemak. De onderzoekers merken op dat steeds meer bedrijven op deze wens inspelen: inmiddels stelt de helft van de Nederlandse managers dat er meer wordt geïnvesteerd in de veiligheid van de consument.
Biometrie als poortwachter
Consumenten blijken meer vertrouwen te hebben in een online omgeving wanneer biometrie wordt toegepast: het consumentenvertrouwen stijgt met 31% zodra accounts worden beveiligd met technologie als gezichtsherkenning. Maar ook transparantie blijkt een sleutelwoord te zijn: circa 80% van de respondenten geeft aan dat het vertrouwen in een organisatie groeit wanneer er transparant gecommuniceerd wordt over het gebruik van klantdata. 40% van de managers geeft aan meer te willen investeren in transparantie.
Klantloyaliteit
Het belang van het vertrouwen van consumenten in de veiligheid van hun gegevens werd al eerder aangetoond door onderzoeksresultaten van het jaarlijkse Trends in Customer Trust-rapport van Salesforce Research. Daaruit bleek dat 6 op de 10 consumenten bang zijn voor een datalek. Anderzijds heeft dataveiligheid een grote impact op klantloyaliteit: 95% van de consumenten is geneigd om loyaal te zijn aan een betrouwbare organisatie.
- customer journey
- klantdata
- CX
- veiligheid
- customer experience
- prioriteit
- consumentenvertrouwen
- consumentenbescherming
- biometrie