Chatbot linkt cliënt aan advocaat
Start-up Lawren.io heeft, op initiatief van de balies van West-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg en de Orde van de Vlaamse Balies, een chatbot ontwikkeld die rechtzoekenden helpt om juridische bijstand van een advocaat te vinden.
Via vragen gaat de chatbot, Vincent genaamd, onder meer na of iemand in aanmerking komt voor een pro-deo advocaat en geeft ook meteen aan welke documenten daarvoor nodig zijn en waar die persoon terechtkan voor verdere hulp, op basis van het concrete probleem en de regio. Andere gebruikers kunnen bijvoorbeeld zoeken naar gespecialiseerde advocaten in de regio.
Digitaal innoveren
Bram Vandromme, initiatiefnemer en vertegenwoordiger van de balie West-Vlaanderen, meent dat er anno nu nog te veel mensen zijn die geen adequate juridische hulp vinden. ‘De chatbot lost dat niet helemaal op, maar probeert er alvast wel iets aan te doen.’ Daarnaast is de introductie van een chatbot (24/7 beschikbaar) ook een manier om met de balies te innoveren, vult hij aan. ‘Automatisering en digitalisering is onderdeel van onze maatschappij geworden. Steeds meer mensen worden online geholpen door chatbots. Met dit positieve project willen we met de balies niet achterblijven.’
Tegenover Computable.be stelt Dries Wijnen, mede-oprichter van de genoemde start-up, dat de chatbot ook advocaten verschillende voordelen biedt. ‘Alles komt via een link in de mailbox terecht. De advocaat krijgt een melding van de chatbot, een rapport met alle ingevulde informatie en een duidelijke probleemomschrijving van de cliënt.’ Volgens Wijnen helpt dit enorm voor het vervolg van het juridische proces. ‘De advocaat heeft al het probleem en mogelijke oplossingen ter beschikking, zodat hij kan focussen op de persoonlijke interactie met de cliënt en onmiddellijk inhoudelijk waarde kan creëren.’
Lees ook: Advocatuur stunt met eerste robot
- juridische bijstand
- digitale dienstverlening
- interactie
- Vincent
- Lawren.io
- Orde van de Vlaamse Balies
- advocatuur
- chatbot