Digitale collega rukt op
Robots worden het nieuwe normaal. Volgens actueel onderzoek van IDC naar de omvang van de impact van softwarebots op de werkplek van mensen, zal meer dan de helft van het personeelsbestand in de toekomst uit robots bestaan.
In de whitepaper ‘Content Intelligence for the Future of Work’ melden de onderzoekers een fundamentele verschuiving waar te nemen in de richting van verregaande samenwerking tussen mens en machine. ‘Een groeiend aantal werknemers krijgt gezelschap van een digitale collega naarmate technologie steeds meer hun werkzaamheden automatiseert’, verwacht Holly Muscolino, VP Research, Content & Process Strategies bij IDC. ‘Samenwerking tussen mens en machine is niet langer de toekomst van werk, het is het nieuwe normaal voor iedere goed presterende onderneming.’
Technologie ondersteunt de mens
Het betreffende onderzoeksbureau voorspelt ook dat de markt voor intelligente procesautomatisering (IPA), waaronder contentintelligentie en robotmatige procesautomatisering (RPA), zal groeien van $ 13,1 miljard in 2019 naar $ 20,7 miljard in 2023. De angst dat mensen vervangen gaan worden door robots is volgens dit onderzoek onterecht. In de meeste gevallen is de technologie eerder aanvullend op menselijke capaciteiten. Zo zijn robotassistenten door artificial intelligence (AI) en machine learning (ML) in staat om mensen te helpen betere beslissingen te nemen. Bovendien bieden ze ondersteuning bij repetitieve taken, zoals data-invoer. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de inzet van technologie voor het evalueren van informatie de komende twee jaar met 28% zal toenemen. 18% van de besluiten worden tegen die tijd door machines genomen.
De inzet van content intelligence-technologie biedt bedrijven ook voordelen in hun digitale transformatiestrategie, stellen de onderzoekers vast op basis van deze uitkomsten. Ruim 40% van de respondenten voorziet een stijging van 40% in zowel klanttevredenheid als medewerkerproductiviteit. Ook denkt een derde van de respondenten dat bedrijven sneller reageren op klanten en op nieuwe product- of omzetkansen, als er sprake is van verhoogde zichtbaarheid en klantbetrokkenheid.
Mensgerichte automatisering
‘De IDC-enquête toont aan dat automatisering mensgericht moet zijn en aangevuld met kunstmatige intelligentie’, aldus Jupp Stoepetie (CMO van ABBYY) toe, die eveneens betrokken was bij dit onderzoek. ‘Ethisch verantwoorde automatisering draagt bij aan een productievere, gelukkigere toekomst waarin mensen zich concentreren op de echt belangrijke klussen. Denk dan aan creatieve en maatschappelijk relevante taken. Bovendien genieten klanten van betere klantervaringen en snellere service.’
Voor het onderzoek zijn 500 senior influencers en besluitnemers van organisaties met meer dan vijfhonderd medewerkers in de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en Australië ondervraagd.
Lees ook:
RobotFirst #24: Mens en machine moeten het samen doen
‘Band mens en machine gaat radicaal veranderen’
Elon Musk voorziet integratie mens en machine
- mens versus machine
- service
- digitale assistent
- robots
- klantervaring
- AI
- IDC
- Content Intelligence for the Future of Work
- onderzoek
- digitale transformatie
- digitale collega
- machine learning