Amazon strijkt nu écht neer in Nederland
Amazon is al langer actief in Nederland, maar klanten konden op de Nederlandse webshop alleen e-books en e-readers kopen. Voor de rest van het assortiment zijn Nederlanders aangewezen op een vertaalde versie van de Duitse webshop van de e-tailer. Daar gaat dus verandering in komen.
Oorspronkelijke tekst: Jelle Kempe (Twinkle)
De geruchten waren er, de bevestiging eigenlijk ook al. Maar een echte verklaring kwam er nog niet. Tot gisteren, toen Amazon zijn uitbreiding in Nederland aankondigde.
Wanneer dat is, laat het bedrijf nog even in het midden. Woensdag was volgens Amazon het officiële startsein voor bedrijven om zich te registreren. Maar als de geruchten waar zijn, zal dit over ongeveer een maand moeten zijn.
Klantbediening
Wat wel duidelijk is, is dat Amazon gelijk groot wil inzetten op de Nederlandse markt, met 24 categorieën. Het bedrijf kondigt aan de Nederlandse webshop uit te breiden met ‘miljoenen’ fysieke producten. ‘Wij zijn zeer enthousiast om de volgende stap te zetten in Nederland en onze klanten nog beter te kunnen bedienen’, stelt Roeland Donker, de country manager Benelux bij Amazon. ‘Het is slechts een eerste stap. Maar we zijn ervan overtuigd dat wij het vertrouwen van de Nederlandse klant kunnen winnen met een ruim assortiment, scherpe prijzen en snelle en betrouwbare bezorging.’
Verbeterde CX
Collega’s van Twinkle hebben Amazon om een reactie gevraagd. Onder meer op de vraag wanneer de uitbreiding zal plaatsvinden. Een woordvoerder van het bedrijf laat weten dat Amazon geen aankondigingen doet over een exacte datum. Wel zegt de woordvoerder: ‘We werken al jaren aan het verbeteren van de ervaring voor onze klanten in Nederland. Ons aanbod uitbreiden met fysieke producten is de volgende logische stap. Het is onze ambitie om klanten in Nederland alle producten aan te bieden die ze willen kopen tegen aantrekkelijke prijzen en met het meeste gemak.’
The winner takes all?
Nu Amazon dus officieel aankondigt in Nederland uit te breiden, wordt het erg interessant om te zien hoe het platform zich zal verhouden tot bekende spelers in Nederland als bol.com, wehkamp en Coolblue. Een jaar geleden bracht het ING Economisch Bureau nog een rapport naar buiten met daarin de verwachting dat in 2025 de Nederlandse online markt zal worden gedomineerd door één of twee platformen. Maar dat het zeker geen uitgemaakte zaak is dat dit grootmachten als Alibaba of Amazon zullen zijn. Nederlandse platformen blijken namelijk of een sterke positie te beschikken, stelde Dirk Mulder, sectorbanker Trade Retail bij ING. ‘Mits ze blijven investeren in hun businessmodel en aantrekkelijk blijven voor partijen om zaken mee te doen.’ Zo zouden deze bedrijven de Nederlandse consument veel beter kennen, en op dat vlak een grote voorsprong hebben.
Het volledige artikel is te lezen op Twinkle, waar je verdere antwoorden op hoe-, wat- en wanneervragen vindt.
- retailer
- klantbediening
- ING Economisch Bureau
- klantcontact
- betrouwbaarheid
- Amazon
- klantenservice
- customer experience
- Nederland
- klantvertrouwen
- webshop
- Twinkle