Hoe Instagram met alle social media-winden meewaait

Hoe Instagram met alle social media-winden meewaait
  • 6 oktober 2020
  • Redactie

Instagram bestaat vandaag 10 jaar. Met meer dan 1 miljard maandelijkse gebruikers is de foto- en videodienst voor veel mensen dagelijkse kost. Ondanks verschillende concurrenten blijft de applicatie relevant.

De basis van de applicatie is de afgelopen jaren onveranderd gebleven. De app opent nog steeds op de tijdlijn met foto’s en video’s, maar er zijn meer mogelijkheden toegevoegd. De belangrijkste verandering die Instagram tot nu toe kende, hebben ze volgens de NOS te danken aan hun concurrenten.

Concurrentie
De eerste keer dat Instagram veel volgers naar een ander platform zag gaan, was toen Snapchat in het leven werd geroepen. Deze dienst kwam met de verhalenfunctie ‘Stories’. Het principe hiervan is dat gebruikers foto’s en video’s delen die na 24 uur weer verdwijnen. Als reactie op deze nieuwe ontwikkeling kwam Instagram met hun eigen ‘Instagram Stories’.

Daar bleef het niet bij, ook TikTok blijkt een gewaagde concurrent. Op deze social media-app kunnen gebruikers korte en creatieve muziekvideo’s maken en delen. Als tegenreactie introduceerde Instagram ‘Reels’, een feature die het ook mogelijk maakt voor gebruikers video’s te posten à la TikTok. Waar Instagram Stories succesvol bleek te zijn, moet Reels zichzelf nog bewijzen.

Lees ook: Solliciteren via Instagram in opkomst






comments powered by Disqus