Weinig vertrouwen in online reviews
Negen op de tien consumenten leest online klantreviews om een keuze te maken voor bijvoorbeeld een hotel of nieuwe stofzuiger. 22% van de consumenten zegt vaker reviews te lezen dan vóór de pandemie. Bijna de helft van de mensen vertrouwt reviews veel of heel veel, maar meer dan de helft vertrouwt reviews een beetje of helemaal niet.
Ruim 45% van de consumenten denk dat op z’n minst de helft van de bedrijven nepreviews publiceert en 14% denkt zelfs dat het er meer zijn. Dat blijkt uit het onderzoek van Capterra. Zij keken naar de invloed van reviews op aankoopbeslissingen van consumenten. Aan dit onderzoek deden 700 Nederlandse consumenten mee.
Nepreviews
Het herkennen van een fake review is volgens de onderzoekers een hele kunst. Toch probeert 87% van de respondenten te controleren of de reviews die ze lezen wel echt zijn. Consumenten kijken vooral of het bedrijf niet alleen positieve maar ook negatieve reviews aanbiedt en ze letten op herhaling van woorden.
Een onafhankelijk reviewplatform is volgens het onderzoek het meest betrouwbaar. Ruim een derde van de respondenten kijkt of de review van een betrouwbaar platform komt. Consumenten vinden reviews op onafhankelijke platformen zoals Trustpilot, Kieskeurig of Beslist het betrouwbaarst (58%). Deze platformen verifiëren de reviews die ze binnenkrijgen alvorens publicatie.
Online bescherming
Het kabinet kondigde een tijd geleden aan met strengere regelgeving voor webwinkels te komen. Consumenten worden hiermee beter beschermd tijdens het doen van een online aankoop. Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat publiceerde dit in een concept wetsvoorstel.
Lees ook: Ijzeren vuist tegen nepreviews
- nepreviews
- reviewplatformen
- onderzoek
- corona
- consumentenvertrouwen
- klantreviews
- pandemie
- reviews
- regelgeving
- klantvertrouwen
- fake nieuws