'52 procent contentteams mist strategie'

52 procent contentteams mist strategie
  • 16 maart 2021
  • Peter van Woensel Kooy

Uit onderzoek onder zo'n 200 contentprofessionals blijkt dat bij de helft van de contentteams een strategie ontbreekt. En, ironisch genoeg, blijkt de communicatie van contentteams nog vaak een uitdaging.

Meer dan de helft van de contentteams mist een contentstrategie. Dat blijkt uit onderzoek dat Crossphase deed onder zo’n 200 contentteams. Het budget voor content stijgt bij de meeste bedrijven, maar veel contentteams verwachten dat het budget komend jaar nog steeds een uitdaging zal zijn. Ook blijkt, ironisch genoeg, de communicatie van contentteams bij veel bedrijven nog een uitdaging, volgens de onderzoekers.

Maarten Fokkelman, oprichter en ceo van Crossphase (foto): 'Dat 52 procent van de contentteams geen contentstrategie heeft, is schrikbarend. Hoe bepalen deze teams vooraf hun prioriteiten en achteraf of deze inspanningen succesvol waren? Gelukkig kent dit probleem een simpele oplossing. Stap als contentteam vaker uit de operatie en neem de tijd om de doelstellingen en strategie te bepalen. Ook zouden bedrijven de silovorming van de contentorganisatie moeten aanpakken.'

Contentteams moeten beter communiceren
Fokkelman signaleert namelijk dat veel organisaties hun social media, website, apps en nieuwsbrieven door verschillende teams laten beheren. 'Ironisch genoeg schort het juist bij contentprofessionals aan heldere communicatie over werkzaamheden en doelen. 48 procent van de contentprofessionals noemt slechte communicatie tussen teams één van de grootste uitdagingen.'

Het verbeteren van de interne communicatie in contentteams zou volgens de Crossphase-oprichter een topprioriteit moeten zijn. 'Anders kan er ook geen gemeenschappelijke strategie ontstaan. Merk op: de meerderheid van de organisaties heeft wel een duidelijk doel en steeds hogere verwachtingen van contentteams. Die hogere verwachtingen komen onder meer doordat fysieke contactmomenten wegvallen door corona-maatregelen. Goede communicatie en betere samenwerking is dan ook nodig om aan deze verwachtingen te voldoen.'

Budget stijgt, maar blijft grootste uitdaging
Zo’n acht op de tien contentteams verwacht dat de investering in digital content in 2021 zal stijgen. 4 procent voorziet een daling en 17 procent verwacht geen veranderingen in budget. Toch stelt 43 procent van de contentprofessionals dat te weinig budget een van de grootste uitdagingen zal zijn. 'Contentteams zijn geen rupsje-nooitgenoeg. Het zijn teams die steeds hogere verwachtingen moeten waarmaken, waarvoor ze voldoende geschikte collega’s nodig hebben.'

Andere uitdagingen van contentteams die vaak genoemd zijn in het Crossphase onderzoek, zijn:

-       Te weinig personeel dat ervaren is met content (65 procent);

-       Uitdagingen in de content productie workflow (65 procent);

-       Het gelijktrekken van content over verschillende kanalen (57 procent);

-       Zorgen dat iedereen dezelfde richtlijnen volgt (57 procent).
(PvWK)

comments powered by Disqus