Wat verdien je als medewerker klantenservice?

Wat verdien je als medewerker klantenservice?
  • 29 juni 2021
  • Peter van Woensel Kooy

Het salaris van customer service medewerkers met 0 tot 3 jaar ervaring ligt tussen de €1.850,- en €2.500,-, afhankelijk van de sector. Na een aantal jaar ervaring kan dit salaris oplopen tot €3.000,- bruto per maand. Plus: wat zijn volgens recruiter Walters People de drie skills die je voor dit werk nodig hebt?

Bao-Han Nguyen, recruitment consultant voor Business Support bij Walters People legt uit: 'Naast je salaris heb je vaak recht op een toeslag voor overuren of werken in het weekend, bonussen, een reiskostenvergoeding en in sommige gevallen korting op bedrijfsproducten. Op het moment dat je team leader wordt zul je tussen de €3.000,- en €3.500,- verdienen en krijg je vaak een lease auto. Een customer service manager tenslotte verdient tussen de €3.500 en €4.000,-.'

Bekijk voor meer informatie hier het jaarlijkse WP-salarisonderzoek. En wat zijn volgens Walters People de drie skills die je voor dit werk nodig hebt?

1. Inlevingsvermogen

Nguyen: 'In customer service is het cruciaal om precies te begrijpen wat de klant wil. Luisteren is daarom belangrijker dan praten. Stel vragen of vat het verhaal van de klant samen om te checken of je het goed begrepen hebt. Blijf altijd begripvol en toon medeleven, wat best een uitdaging kan zijn als een klant ongeduldig of geïrriteerd reageert in een gesprek. Ook belangrijk is om nooit iets te beloven wat je niet waar kunt maken. Succesvolle customer service medewerkers zijn geduldig, hebben een groot empathisch vermogen en staan tegelijkertijd stevig in hun schoenen.'

2. Taalvaardigheden

Nguyen: 'Als customer service medewerker sta je klanten voornamelijk te woord in je moedertaal, maar zo nu en dan kan het zijn dat je moet invallen voor een collega, en sta je klanten in een andere taal te woord. Heb je een talenknobbel, of heb je een aantal jaren in het buitenland gewoond en daar de taal geleerd, dan is customer service het ideale vakgebied.'

3. Flexibiliteit

Nguyen: 'Vroege of late diensten draaien en werken in het weekend heeft ook voordelen. Je hebt bijvoorbeeld geen last van file, en veel bedrijven betalen extra salaris voor uren buiten kantoortijd of compenseren je inzet op een andere manier.'

Lees hier het XL-artikel.
(bron: Walters People, foto: Andrea Piacquadio / Pexels)

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Geplaatst in
  • HRM
  • Reacties
  • Link