De klantenservice is geliefd (bij criminelen)

De klantenservice is geliefd (bij criminelen)
  • 15 september 2021
  • Klantenservice Federatie

Er is dit jaar al een enorme stijging van het aantal gevallen van fraude te zien, met name met gegevens afkomstig uit contactcenters. De klantenservice is geliefd bij criminelen; kennelijk is het een koud kunstje om gegevens te bemachtigen. Je kunt voorkomen dat je data worden gelekt met tips van twee ethische hackers.

Zij deden tijdens de expertsessie 'Data' uit de doeken hoe criminelen te werk gaan en hoe je als contactcenter kunt voorkomen dat data worden gelekt.

De phishing-problematiek is booming. De schade in 2020 is gestegen van 7,9 naar 39,5 miljoen euro. Gegevens komen veelal uit contactcenters, blijkt uit politieonderzoek. Recente voorbeelden als allekabels.nl en het datalek bij de GGD zijn iedereen bekend en hebben ervoor gezorgd dat er nu meer aandacht is voor de veiligheid van data. En dat is belangrijk, want het levert veel schade op.

Vroeger had je voor phishing maar twee gegevens nodig en ging je aan de slag als crimineel. Maar bedrijven hebben de beveiliging verbeterd en consumenten zijn minder goed van vertrouwen geworden. Kwaadwillenden zijn echter creatief, ze maken gebruik van nieuwe mogelijkheden om vertrouwen te wekken met meer gegevens die niet iedereen zomaar kan weten.

Via groepen op Telegram worden gegevens aangeboden, maar ook gevraagd. Medewerkers worden verleid om gegevens te stelen, criminelen gaan zelf op de klantenservice werken of ze richten er zelfs een contactcenter voor op. Klantenservicemedewerkers zijn geliefd bij criminelen: ze zitten boven op de klantgegevens én ze hebben de skills om vertrouwenwekkende gesprekken te voeren.

Er is iets te doen aan de dataveiligheid in klantcontact. Lees hier verder.

comments powered by Disqus