Extra omnichannel service voor veranderende Hema-klant

Extra omnichannel service voor veranderende Hema-klant
  • 27 oktober 2021
  • Peter van Woensel Kooy

Jumbo en Hema worden nog nauwer met elkaar verbonden door op korte termijn Jumbo-producten in de Hema-schappen te leggen. Ook krijgen honderden filialen een nieuwe look en inrichting en wordt er met foodconcepten getest, ten faveure van de eigentijdse klant.

Hema zet koers richting een omnichannel aanpak. Het bedrijf kondigt aan meer te willen investeren in de digitale kanalen en deze meer te willen verbinden met de winkels. De klantreis wordt zo meer geintegreerd.

'We gaan de komende tijd testen welke producten daar het best geschikt voor zijn', vertelt de nieuwe ceo Saskia Egas Reparaz (foto) van Hema aan NU.nl. 'Dat zullen bijvoorbeeld maaltijden zijn en broodjes voor onderweg.' De eigen merk-taarten, -tompouces of -worst zullen niet vervangen worden. Een deel van de Hema-producten is omgekeerd al langer te vinden in de Jumbo-supermarkten.

Het ging lange tijd financieel niet goed met Hema en de eigen winkels zagen er ook niet meer al te florissant uit. 'We hebben lang niet kunnen investeren', zegt Egas Reparaz, hiervoor werkend bij Ahold-onderdeel Etos. Klanten van Hema vonden het product dat ze zochten volgens haar vaak niet in de winkel. 'We moeten het juiste product op het juiste moment op de juiste plaats hebben.' Dat kan volgens de ceio zowel on- als offline zijn. Het aanbod vleeswaren wordt duurzamer, waaronder de ingredienten van de rookworst, die al in een vega-variant wordt aangeboden. Lees hier verder.

Daarnaast worden de online kanalen versneld ontwikkeld. Daarover stelt Egas Reparaz in het FD: ‘Onze producten moeten van het scherm afspatten, met supergoede fotografie. We moeten garanderen dat vandaag bestelde producten morgen geleverd worden, waarvoor we de capaciteit van ons distributiecentrum hard aan het uitbreiden zijn.’

Het gaat hierbij niet alleen om de kanalen in Nederland. Naast kernlanden Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk zijn ook groeimarkten Duitsland en Oostenrijk onderdeel van de omnichannel-plannen, meldt CF-zusteruitgave Twinkle.

Nieuwe foodconcepten voor moderne klant
De samenwerking met Jumbo speelt een belangrijke rol in de nieuwe strategie. Beide retailers hebben al geruime tijd een samenwerking, waarbij Hema-artikelen in Jumbo-winkels en via het online kanaal worden aangeboden. Distributie via Hema van Jumbo-merken betekent een beter bereik in de binnensteden, waar Hema goede posities heeft en zo een extra marketingkans biedt in de strijd met andere retailers, vaak present met 'to go' formules. Nu komt er dus meer ruimte voor het Jumbo-aanbod in Hema-winkels. Op korte termijn worden volgens de ceo bovendien pilots gestart om ‘nieuwe foodconcepten uit te proberen’.

(PvWK, bronnen: MT, Nu.nl, Twinkle, FD, VK en Hema)

comments powered by Disqus