Conversation24 omnichannel commerce platform integreert Tikkie

Conversation24 omnichannel commerce platform integreert Tikkie
  • 2 maart 2022
  • Michiel van Zaane

In samenwerking met ABN Amro (Tikkie) heeft Conversation24 haar nieuwe Commerce platform gelanceerd, waarmee het mogelijk wordt om via contactkanalen als WhatsApp en webchat producten te bestellen en direct af te rekenen.

De markt voor conversational commerce groeit snel, omdat aanbieders steeds meer functies toevoegen aan hun communicatiekanalen. Zo maakt WhatsApp Business het sinds kort mogelijk voor retailers om hun productcatalogus te tonen in een gesprek of in Webchat. Medewerkers konden een winkelwagentje vooraf vullen en aanbevelingen doen tijdens een gesprek. Maar als de klant een aankoop wilde doen was er tot op heden geen mogelijkheid om meteen af te rekenen. Het Conversation24 platform maakt dit nu wel mogelijk. Consumenten kunnen via webchat, WhatsApp en andere kanalen in contact komen met aanbieders om producten en diensten te vinden, aankopen te doen, bestellingen te volgen en problemen direct in een gesprek op te lossen.

Gateway
In het afgelopen jaar heeft het ontwikkelteam van Conversation24 verschillende communicatiekanalen, zoals WhatsApp Business, geïntegreerd in haar platform. Om het hele proces van kiezen en bestellen binnen een chatgesprek mogelijk te maken werd nog gezocht naar een betaalaanbieder. Deze werd gevonden in Tikkie, een onderdeel van de ABN Amro bank. De samenwerking tussen de twee bedrijven leverde verrassende mogelijkheden op en leidde tot een platform dat fungeert als gateway voor gesprekken en betalingen.

Eerste klant
De Nederlandse schoenenretailer Van den Assem is als eerste pilot klant bij het project betrokken. ‘Toen we de eerste demo zagen, waren we direct enthousiast. In Nederland wordt WhatsApp zoveel gebruikt dat het gebruik van WhatsApp als verkoopkanaal met een catalogus een logische volgende stap is. De betaaloptie maakt het plaatje compleet. Wij zien conversational commerce zeker als een belangrijk onderdeel van de toekomststrategie van Van den Assem’, zegt Theo Sengers, Managing Director Van den Assem.

De basis is het in eigen beheer ontwikkelde software platform van Conversation24. CEO Nick Blom is verheugd: ‘Deze toepassing biedt zoveel mogelijkheden om in chatconversaties over meerdere kanalen al direct tot aankoop over te gaan. En waarom zou je als consument ook wachten als je toch al weet wat je wilt en direct kunt bestellen? Het maakt de cirkel voor conversational commerce rond vanaf het eerste contactmoment tot het afronden van de betaling. En zoals iedereen weet staat deze markt pas aan het begin. Schattingen geven aan dat de uitgaven in conversational commerce zullen verzevenvoudigen tot 290 miljard dollar in 2025. Ik kan niet enthousiaster zijn over de toekomst!’

Foto: annebel146/123RF.COM

comments powered by Disqus