Apple herwint positie als waardevolste merk

Apple herwint positie als waardevolste merk
  • 16 juni 2022
  • Ryan Baij

Apple neemt de eerste plaats in op de ranglijst van Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands 2022 en is daarmee op weg om het eerste merk met een waarde van 1 biljoen dollar te worden. Het Nederlandse Adyen neemt als nieuwkomer met een merkwaarde van $21.757 miljoen plek 96 in.

Met een merkwaarde van 947,1 miljard dollar onderscheidt Apple zich volgens Kantar ‘door een hoge mate van differentiatie en een voortdurende diversificatie van zijn hardware-, software- en dienstenportfolio.’

Google stijgt naar de tweede plaats en is één van de snelste stijgers in de lijst. Google heeft een stijging van merkwaarde van 79% en is nu 819,6 miljard dollar waard.

Googles aanbod van werk- en productiviteitsapps hebben volgens het onderzoek ‘ervoor gezorgd dat het een essentieel onderdeel is geworden van het leven van consumenten wereldwijd.’

De gezamenlijke waarde van 's werelds Top 100 meest waardevolle merken is het afgelopen jaar met 23% gestegen tot $8,7 biljoen. Dit benadrukt het belang van een sterk merk bij het omgaan met een onzekere wereldeconomie.

Het onderzoek licht verder nog Tesla uit. Tesla is een van de grootste succesverhalen van dit jaar met een stijging van nummer 47 naar nummer 29 op de ranglijst. Dit weerspiegelt de wereldwijde verkooptrend van elektrische voertuigen, die in 2021 meer dan is verdubbeld.

Louis Vuitton krijgt een speciale vermelding. De nummer 10 is het eerste luxemerk dat de wereldwijde Top 10 haalt, hetgeen de groei van de luxemarkt wereldwijd en in China in het bijzonder weerspiegelt. Louis Vuitton kende dit jaar een groei van 64% in merkwaarde en is het eerste Europese merk dat de wereldwijde Top 10 bereikt sinds 2010.

Verder houden Chinese merken sterk stand, ondanks pandemie-gerelateerde uitdagingen, en staan twee keer in de wereldwijde Top 10 met Tencent op nummer 5 en Alibaba op nummer 9. China is ook de enige markt die de dominantie van de VS in de categorie Media & Entertainment evenaart, met WeChat op plek 5 en TikTok op plek 9.

‘Het wereldwijde rapport 2022 van Kantar BrandZ, de 17e editie alweer, benadrukt het belang van het bouwen van een sterk merk om disrupties te overleven,’ zegt Rick Boersen, Brand & Sustainability Consultant bij Kantar Nederland. ‘Merken zijn doorgaans de grootste activa die bedrijven hebben en voegen een enorme waarde toe aan de balans. In onzekere tijden kunnen beslissingen over marketinginvesteringen worden ondersteund door bewezen KPI’s. De merkwaarderingen van Kantar BrandZ laten duidelijk zien hoe goede marketing samenhangt met merkwaarde, zowel op de korte als de lange termijn.’

comments powered by Disqus