Consumentenbewustzijn over voedselverspilling verdubbeld

Consumentenbewustzijn over voedselverspilling verdubbeld
  • 24 juni 2022
  • Ryan Baij

Het consumentenbewustzijn over voedselverspilling is verdubbeld. Inmiddels zijn 72% van de consumenten zich ervan bewust, dat was voor de pandemie nog maar 33%. Dit staat in het laatste rapport van het Capgemini Research Institute, “Reflect. Rethink. Reconsider. Why food waste is everybody’s problem.

Negen op de tien consumenten zeggen liever te kiezen voor een merk dat voedselverspilling tegengaat. Volgens het rapport zijn consumenten op zoek naar manieren om hun voedselverspilling te verminderen. Er is een groei van 80% op jaarbasis in het aantal zoekopdrachten op sociale media naar methoden om de levensduur van voedingsmiddelen te verlengen. Ook kostenbesparing (56%), zorgen over honger in de wereld (52%) en klimaatverandering (51%) dragen bij aan een verhoogd bewustzijn over voedselverspilling.

Bijna tweederde (61%) van de consumenten wil dat merken en retailers meer doen om voedselverspilling tegen te gaan en 57% is teleurgesteld dat bedrijven zich niet genoeg zorgen maken over het probleem.

‘Consumenten hebben behoefte aan eenvoudige, directe berichten en gebruiksvriendelijke tools die hen niet alleen helpen hun voedselverspilling te verminderen en kosten te besparen, maar die het merk ook de mogelijkheid bieden om klantenloyaliteit te winnen’, aldus Tim Bridges, Global Sector Lead, Consumer Products, Retail and Distribution bij Capgemini. ‘Met behulp van technologie kunnen organisaties voedselverspilling in elke fase van de voedselwaardeketen volgen en beoordelen om actie op het juiste moment mogelijk te maken, terwijl ze ook de interactie aangaan met hun consumenten door afvalvermijdend gedrag aan te leren en hen een actieve deelnemer te maken in afvalvermindering. Een wendbare, intelligente toeleveringsketen kan ook een effectieve samenwerking in de hele waardeketen mogelijk maken om een duurzaam en toekomstbestendig ecosysteem te creëren.’

comments powered by Disqus