'80% consumenten bereid dag te wachten op milieuvriendelijke bezorging'

'80% consumenten bereid dag te wachten op milieuvriendelijke bezorging'
  • 12 juli 2022
  • Ryan Baij

Vier van de vijf consumenten zijn bereid een dag langer te wachten op hun bestelling als deze op een milieuvriendelijke manier bezorgd wordt. Dat stelt transportmanagementservice Wuunder na onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders.

38 procent van de Nederlanders vindt dat je extra verzendkosten moet betalen als je kiest voor een milieuonvriendelijke bezorging van je pakket. Net iets minder dan een derde van de Nederlanders (30%) ziet een andere oplossing om milieuvriendelijk bezorgen een boost te geven: zij betalen graag wat extra voor bezorgmethodes die rekening houden met het milieu.

Retailers zien ook dat milieuvriendelijk bezorgen belangrijker wordt voor de consument en bieden dan ook steeds vaker mogelijkheden voor duurzaam bezorgen aan. En dat werpt zijn vruchten af: maar liefst 43 procent van de Nederlanders geeft aan bij voorkeur hun aankoop te doen bij een webshop die milieuvriendelijk bezorgen faciliteert.

Jeroen Gehlen, co-founder van Wuunder: ‘Uit het onderzoek blijkt dat consumenten steeds meer bezig zijn met milieuvriendelijke bezorging, maar dit op verschillende manieren invullen. Vroeger zag je dat de portemonnee uiteindelijk de doorslag gaf en consumenten de goedkoopste optie kozen, dit lijkt nu om te slaan. Wil je als retailer voldoen aan de wensen van je klant, dan is het dus belangrijk om verschillende verzendopties aan te bieden. Voeg bij de verzendopties informatie toe over bijvoorbeeld vervoerders die 100 procent elektrisch bezorgen of vervoerders die CO2-uitstoot compenseren. Geef de mogelijkheid om op een specifieke dag je zendingen te ontvangen, ideaal voor mensen die regelmatig thuiswerken. Of zorg dat je voorraad dichtbij de ontvanger komt te liggen zodat je de last mile per fiets kunt afleggen. Zo maken we met elkaar de logistieke wereld een stuk groener.’

comments powered by Disqus