Corona heeft consumentenbehoeften veranderd

Corona heeft consumentenbehoeften veranderd
  • 29 augustus 2022
  • Ryan Baij

De coronapandemie heeft het consumentengedrag in Nederland ingrijpend veranderd, zo blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau DirectResearch in opdracht van Westfield Mall Of The Netherlands.

Uit het onderzoek blijkt onder meer dat ruim een derde van de Nederlanders inmiddels andere activiteiten onderneemt dan voor de COVID-pandemie. Voor bijna de helft van de ondervraagden geldt dat zij meer dan voorheen de behoefte hebben om fysiek met anderen af te spreken en dit bij voorkeur buiten de deur doen.

Winkelen, dat door 71 procent van de respondenten als ontspannend wordt ervaren, is een van de meest favoriete sociale activiteiten, op de voet gevolgd door buitenshuis lunchen of dineren. Van de personen die ‘fysiek winkelen voor plezier’ als favoriete bezigheid heeft aangevinkt, is de volle 100 procent het afgelopen half jaar minstens eenmaal wezen funshoppen, 84 procent van die groep heeft buiten de deur gegeten.

Funshoppers en uit eten
Voor 41 procent van de funshoppers ondervraagden geldt dat zij nu vaker samen winkelen dan voor corona en ruim een derde vindt het sociale component een belangrijke reden om te winkelen. In de leeftijdscategorie categorie 18 – 37 jaar (Gen Z en Gen Y) is de behoefte om samen te winkelen procentueel significant hoger dan de categorie 53-67 jaar.

Die generatiekloof is er ook op regelmatig aan winkelen gerelateerde additionele bezigheden, zoals uit eten gaan. Waar gemiddeld 18 procent in de totale doelgroep eens in de twee weken uit eten gaat, geldt voor generaties Z en Y (de doelgroep tot en met 37 jaar) dat dit op 25 procent ligt. Dit is tevens de generatie voor wie ’s avonds op een vast tijdstip thuis eten geen gewoonte meer is. Tweederde (67%) van de funshoppers combineert winkelen met uit eten gaan.

comments powered by Disqus