Consumentenbond wil krimpinflatie tegengaan
De consumentenbond heeft een meldpunt geopend voor klachten over bedrijven die de huidige economische situatie misbruiken om er zelf beter van te worden. De grootste doorn in het oog is kleinere verpakkingen van producten.
Naast de krimpinflatie, hetzelfde product verkopen voor hetzelfde geld, alleen dan in een kleinere verpakking, heeft het meldpunt ook betrekking op anderen bedrijven (bijvoorbeeld de energieleveranciers) die dubieuze keuzes maken ten op zichte van de consument.
Met het meldpunt wil de Consumentenbond naar eigen zeggen zicht krijgen op buitensporige, stiekeme of onnodige prijsstijgingen. "En andere misdragingen die ten koste gaan van de consument."
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond vertelt op de website: ‘Steeds meer mensen hebben moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Tegelijkertijd zien we dat sommige bedrijven hun kans grijpen om over de rug van consumenten die het toch al zwaar hebben hun winsten te vergroten. Dat moet anders. Eerlijker en socialer.’
Tijdens de coronacrisis vroegen we consumenten coulant te zijn voor bedrijven die het zwaar hadden. Zonder de massale steun van consumenten, hadden veel bedrijven het loodje gelegd’, gaat Molenaar verder. ‘Nu zijn de rollen omgedraaid en we kunnen het niet gebruiken dat bedrijven een slaatje proberen te slaan uit de huidige omstandigheden.