37 procent Nederlanders wacht op koopjes voor feestdagen

37 procent Nederlanders wacht op koopjes voor feestdagen
  • 24 november 2022
  • Ryan Baij

Bijna twee op de vijf (37%) van de Nederlandse consumenten wachten op populaire shopdagen zoals Black Friday en Cyber Monday met het kopen van cadeaus voor de feestdagen.

Dat blijkt uit een onderzoek van Lightspeed, waarin duizend Nederlanders zijn gevraagd naar hun koopgedrag rond de feestdagen.

Meer dan een derde (35%) van de respondenten geven aan cadeaus voor de feestdagen voor de helft online en voor de helft in fysieke winkels te kopen. Een vergelijkbaar percentage (32%) shopt voornamelijk online en 13 procent schaft enkel online cadeaus aan. Daartegenover geeft 12 procent aan graag op pad te gaan en voornamelijk in fysieke winkels te kopen. Vijf procent van de consumenten shopt volledig offline.

Bijna twee op vijf (38%) van de Nederlandse consumenten die ervoor kiezen om bij onafhankelijke, kleinere winkels te shoppen, geeft aan dit te doen om de lokale economie en de winkeleigenaren te steunen. Daarnaast zegt 30 procent dit uit gewoonte te doen. Extra ondersteuning in tijden van inflatie is voor 18 procent een reden om juist bij kleinere retailers inkopen te doen.

'De shopdagen Black Friday en Cyber Monday komen oorspronkelijk uit de Verenigde Staten, maar zijn niet meer weg te denken uit de Nederlandse cultuur', zegt Ewout van Rossum, Regional Retail Manager Benelux bij Lightspeed. 'Vooral in het huidige economische klimaat zijn deze populaire kortingsacties enorm welkom. Dit wordt dan ook door ons onderzoek bevestigd. Verder laten de resultaten zien dat consumenten weer vaker fysieke winkels bezoeken en niet enkel hun aankopen online doen. Overigens gaat het online shopgedrag dat is toegenomen door covid nooit helemaal uit het retaillandschap verdwijnen, maar de terugkeer van de consument naar de winkelstraat is een beweging die ik toejuich. De grootste uitdaging voor retailers in de gehele Benelux is nu hoe zij hun klanten zowel online als in de winkel zo goed mogelijk kunnen bedienen. Zeker omdat online verkopen voor veel fysieke winkels een grotere bron van inkomsten zijn geworden: omnichannel retail blijft een groeimarkt.'

comments powered by Disqus