Customer Journey in uitvaartbranche verandert

Customer Journey in uitvaartbranche verandert
  • 9 maart 2023
  • Ryan Baij

De Customer Journey in de uitvaartbranche verandert snel. Dat blijkt uit het Nationale uitvaartwensen onderzoek.

Het is al jarenlang een trend dat steeds meer Nederlanders kiezen voor een crematie. Waar in 2019 nog 70% van de ondervraagden liet weten dat ze gecremeerd wilden worden, is dat nu al 77%.

Het afsluitende kopje koffie met het beruchte plakje cake legt het in het onderzoek af tegen een borrel met een hapje. Een toost op het leven wordt daarmee steeds populairder. De inwoners van Flevoland geven met 77,1% aan dat zij willen dat hun nabestaanden proosten. Zij worden op de voet gevolgd door Limburgers en Noord-Hollanders. Alleen in de Groningen is koffie nog populair met 48,3%.

Informele uitvaart populair
'Vroeger waren de meeste uitvaarten formeel. Mensen droegen zwarte kleding, er werd meestal klassieke muziek gedraaid, er waren professionele dragers voor de kist en na de uitvaart dronk men gezamenlijk een kopje koffie. Tegenwoordig gaat dat vaak anders', aldus Leon Schouten van Uitvaartverzekeringwijzer.net

Uit het onderzoek is gebleken dat 73,2% van de Nederlanders het liefst een informele uitvaart wenst. In 2019 was dit nog 69,1%. De tradities verdwijnen en uitvaarten worden steeds unieker. Zo vonden vroeger de meeste uitvaarten in een kerk plaats, maar zie je steeds meer dat een uitvaart bijvoorbeeld op een andere locatie plaatsvindt. Voorbeelden hiervan zijn een kroeg, een boot, het strand of zelfs een discotheek. Ook de kleding tijdens de uitvaart hoeft niet meer persé zwart en netjes te zijn.

Vooral voor Zuid-Hollanders hoeft het niet zo formeel, 84,9% kiest voor een informele uitvaart. Alleen in Friesland is dat anders, daar geeft nog steeds meer dan de helft van de mensen aan liever een formele uitvaart te willen.

comments powered by Disqus