‘Na de zomer ga ik meer mijn gevoel volgen’

In de rubriek Service in de Zon vragen we klantcontactprofessionals hoe zij de zomer beleven en waar ze inspiratie uit halen. Ruben Lowenstein bracht quality time door met zijn twee tieners in Turkije en laadt verder op in Portugal en Spanje. De mailbox? Die blijft grotendeels dicht. ‘Als het echt belangrijk is, dan komen mensen wel in de lucht via de telefoon of Whatsapp.’
Waar ben jij deze zomer ‘out of the office’?
Dit jaar ben ik met mijn twee tieners naar Side (Turkije) gevlogen: twee weken zon, eten en onverdeelde aandacht. Veel tijd aan een zwembad of op het strand doorgebracht en geluisterd naar hun verhalen en veel gelachen samen. Deze zomer ga ik ook nog naar Portugal en Spanje om heerlijk bij te tanken.
Wat laat je bewust even liggen op vakantie (qua werk/mentaliteit)?
Dat ik mijn mailbox moet bijhouden… Hoewel ik wel een laptop meeneem, gaat deze niet meer elke dag open om te kijken wat er in de mailboxen zit. Als het echt belangrijk is, dan komen mensen wel in de lucht via de telefoon of Whatsapp.
Waar krijg jij nieuwe energie van – privé of professioneel?
Boeken lezen die aanzetten tot nadenken en vaak niet direct iets met mijn professionele rol te maken hebben. Deze vakantie had ik Nexus mee van Yuval Noah Harari. Ik heb Sapiens ook gelezen en vind de manier waarop hij naar zaken kijkt intrigerend.
Welk klantcontactmoment van het afgelopen jaar blijft je bij?
Wat mij het meest is bijgebleven van het afgelopen jaar is een klant die binnenkwam via mijn LinkedIn inbox. Ik reageer(de) daar eigenlijk altijd op omdat ik van mening ben dat als mensen dit kanaal zoeken er een hoge mate van frustratie zit. Deze klant begon echter direct al agressieve taal te gebruiken en alles en iedereen het aller slechtste toe te wensen. Ik heb geprobeerd hem te helpen, maar wat ik ook voorstelde hij bleef onredelijk en grof. Ik kon mij daardoor weer zo goed voorstellen wat voor helden de first line medewerkers zijn. Het gaat soms namelijk helemaal niet om het product of de service, soms zit er bij mensen privé veel frustratie en gooien ze dat eruit tijdens een contactmoment met een organisatie.
Wat wil je na de zomer anders doen in je werk?
Ik ga een hele hoop anders doen na deze vakantie, meer mijn eigen gevoel volgen en vooral vaker leuke mensen uit de branche opzoeken om de juiste energie samen te brengen.
Ultieme zomertip voor collega’s in klantcontact?
We staan als branche op een kruispunt, door de snelle technologische ontwikkelingen zijn de markt en onze branche aan het veranderen. Wees daar niet bang voor maar omarm de kansen die het ons gaat bieden.
Lees ook de zomerverhalen van Max Wesseler (Elektramat), Roel Masselink (KSF), Maarten Oosterhoff (senior klantcontact professional), Jordy van Heese (Studio Gastvrij) Nienke Bloem (CX-expert) en Monique Sinkiewicz – van den Broek (UnitedConsumer).
- customer service
- Ruben Lowenstein
- Service in de Zon
- klantenservice
- klantcontact
- klantbeleving
- CX
- customer experience
