ACM hekelt onjuiste informatievoorziening
Autoriteit Consument & Markt heeft vier energiebedrijven op de vingers getikt vanwege onduidelijke en misleidende informatie richting consumenten. Twee van de vier hebben hun websites inmiddels aangepast en ontlopen daarmee dwangsommen.
Nuon kreeg van de toezichthouder een boete opgelegd ‘omdat het de hoogte van de netbeheerkosten niet op een duidelijke en begrijpelijke wijze vermeldde’. Daarbij gaf de energieleverancier via een berekeningstool misleidende informatie over de te verwachten jaarkosten en werden consumenten niet duidelijk en begrijpelijk geïnformeerd over de wettelijke bedenktijd. Ook Windunie is berispt, doordat het niet duidelijk communiceerde zelf geen leverancier te zijn. Hierdoor was voor consumenten niet duidelijk van wie zij stroom geleverd krijgen. Bovenal gaf Windunie huishoudens te laat en onbegrijpelijke prijsinformatie.
Door de vingers
Beide bedrijven kregen een dwangsom opgelegd, maar hoeven die niet te betalen omdat zij hun websites inmiddels hebben aangepast. De boete voor Nuon kon oplopen tot € 125.000, tegenover € 50.000 voor Windunie. Wie de andere twee energieaanbieders zijn, maakte de ACM niet bekend. Deze bedrijven maakten vergelijkbare overtredingen, maar ontliepen een last onder dwangsom omdat zij hun websites hadden aangepast voordat de last definitief was.
De toezichthouder focust zich al langere tijd op de energiesector. De aanbieders met de zwaarste overtredingen zijn als eerste aangepakt.
- onjuist informatievoorziening
- ACM
- Autoriteit Consument & Markt
- Nuon
- begrijpelijke consumenteninformatie
- duidelijkheid
- Windunie
- transparantie
- last onder dwangsom