4 op de 10 webcareberichten onbeantwoord
Vier van de tien berichten die via social media aan organisaties worden gestuurd, worden niet beantwoord. Dat blijkt uit het onderzoek Digital Dialogues Pulse, dat is uitgevoerd op initiatief van ReturnSocial. Gemiddeld neemt de webcarerespons wel toe.
Voor het onderzoek zijn in de periode 1 oktober 2015 tot 1 maart 2016 de webcareprestaties van 150 adverteerders, bedrijven en instellingen in twaalf branches bestudeerd. Hierbij is gekeken naar het reactiepercentage, de inhoud van de reactie, de reactiesnelheid, het menselijk geluid en de spelling van de reactie.
Spelfouten
De uitkomsten maken onder meer duidelijk dat spelfouten voorkwamen bij 11% van de reacties, dat verzekeraars het meest reageren via social en de reisbranche het snelst. Verder zit klantenservice via Facebook in de lift en blijft Twitter stabiel als servicekanaal. De gemiddelde reactietijd is 2 uur en 35 minuten. Overall presteren de banken het best, gevolgd door de verzekeraars. Adverteerders in de FMCG-branche eindigen onderaan.
Per branche is tevens een winnaar aangewezen (zie foto bovenaan):
Kia (automotive), ABN Amro (banken), Nederlandse Energie Maatschappij (energie), Campina (Fast Moving Consumer Goods), Rotterdam (gemeenten), Artsen zonder Grenzen (goede doelen), Staatsloterij (loterijen), de Bijenkorf, (mode), Coolblue (retail), PLUS (supermarkten), Vodafone (telecom), D-Reizen (reizen) en Aegon (verzekeraars).