Genomineerden Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2016
ANWB, Coolblue, EMTÉ Supermarkten, Gall & Gall, ICI Paris, Jan Linders, KLM, Landal GreenParks, Rituals en Simyo maken dit jaar kans op de titel Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Donderdag 21 april wordt de winnaar bekendgemaakt tijdens het CustomerFirst Gala.
Zes van de genomineerden zijn nieuwkomers en voor het eerst behoort een telecombedrijf tot de kanshebbers. Dat laatste is opvallend, aldus Gerrit Piksen, manager customer intelligence bij SAMR en projectmanager van het Klantvriendelijkste Bedrijf: ‘Energiebedrijven en telecommers scoren al jaren lager dan alle overige branches op het gebied van klantvriendelijkheid. Ze zijn dan ook nooit eerder vertegenwoordigd in de top 10. Het feit dat Simyo zich dit jaar als eerste telecommer ooit bij de tien klantvriendelijkste bedrijven van Nederland voegt, is dan ook een knappe prestatie.’
Minieme verschillen
Naar zijn idee moeten organisaties continu vernieuwen om eruit te springen. Immers staat er binnen no-time een ander klaar om jouw plek in te nemen. ‘Kijk naar Coolblue, dat dit jaar voor het eerst is genomineerd. Zij zijn een relatief nieuwe speler, maar daar zit de klant in het DNA. We zagen dat zij de afgelopen jaren al hoog scoorden, maar nog te klein waren om de ondergrens te halen. Nu ze groter worden en landelijk adverteren hebben ze hun plek in de top-10 opgeëist.’ Hij merkt dat klantgerichtheid bij veel bedrijven hoog op de agenda staat. Volgens Piken is dat te merken aan de hogere scores. ‘De scores van de tien genomineerden liggen hoger dan vorig jaar en de verschillen zijn klein. Scoor je een tiende lager dan vorig jaar, kan je zomaar twintig plekken zakken.’
Lees hier meer over het CustomerFirst Gala.
- CustomerFirst Gala
- genomineerden
- Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
- klantgerichtheid
- KBVNL
- Gerrit Piksen
- SAMR