Ryanair zet Alexa-stemherkenning in
Luchtvaartmaatschappij Ryanair is deze week begonnen met de inzet van stemherkenning voor het zoeken en boeken van vluchten. Ook zijn vluchtstatussen op te roepen. De Ierse prijsvechter gebruikt hiervoor Alexa, de digitale assistent van Amazon.
De dienst is voorlopig alleen beschikbaar via de website van de maatschappij. Tegenover website Marketing Week stelt cmo Kenny Jacobs dat later eveneens de app MyRyanair met het systeem zal worden uitgerust. Sinds de lancering in 2014 zouden 24 miljoen mensen de app hebben gedownload. Ook de lancering van een chatbot voor klantenservice ligt in de planning, zegt Jacobs.
Klanttevredenheid
De invoering van stemherkenning maakt onderdeel uit van het programma ‘Always Getting Better’, dat nu vier jaar loopt. Hiermee wil het bedrijf de klanttevredenheid vergroten en naar eigen zeggen het Amazon van de reisbranche worden. Verder maakte Ryanair bekend dat de stoelen in de nieuwe Boeing 737 MAX-vliegtuigen meer beenruimte zullen bieden en dat er meer ruimte komt in de bagageruimtes boven de stoelen. De nieuwe vliegtuigen worden in het voorjaar van 2019 geleverd.
Vorig jaar maakte het bedrijf al bekend te investeren in visualisatie van data. Op die manier moest er beter zicht komen op de bedrijfsvoering, waardoor de dienstverlening verbeterd kon worden.
- Ryanair
- vliegtuig
- klantgemak
- klantcontact
- biometrie
- stemherkenning
- luchtvaart
- MyRyanair
- Amazon
- Alexa
- app
- klantenservice
- Kenny Jacobs