Marks & Spencer introduceert fotozoekfunctie
De Britse keten Marks & Spencer helpt mensen garderobe-items te vinden die ze leuk vinden. Het bedrijf heeft een zoekfunctie gelanceerd waarmee klanten foto’s gebruiken om vergelijkbare producten te vinden op de eigen website.
Style Finder stelt klanten in staat om producten online te vinden in de M&S-lijn. De klant kan een foto uploaden of zelf een foto maken van een kledingstuk of outfit, waarna het algoritme op zoek gaat naar een vergelijkbaar item in de garderobe van Marks & Spencer. Consumentengemak staat voorop in het gebruik van de toepassing. ‘We weten dat onze klanten drukker dan ooit zijn én vaak het meest geïnspireerd zijn wanneer ze op pad zijn. Style Finder helpt klanten direct te vinden waar ze naar op zoek zijn, zonder handmatig alles op te zoeken middels filters’, verklaart Jim Cruickshank, UX-designer bij M&S.
Digital first
Cruickshank hamert op een goede online klantervaring om consumenten optimaal aan een merk te kunnen binden. Daar is technologie voor nodig: de Style Finder-tool gebruikt kunstmatige intelligentie. In samenwerking met e-commercebedrijf Syte ontwikkelde de modeketen een algoritme dat volgens het bedrijf een betere binding met klanten teweeg brengt.
- user experience
- M&S
- UX
- Marks & Spencer
- algoritme
- AI
- customer experience
- tech
- kunstmatige intelligentie
- foto