FNV trekt aan de thuiswerkbel

FNV trekt aan de thuiswerkbel
  • 31 augustus 2020
  • Redactie

De vakbond FNV gaat met werkgevers rond de tafel zitten om te onderhandelen over een thuiswerkregeling voor (contactcenter)medewerkers. 80% van de FNV-leden wil hier een regeling voor treffen met de werkgever. De afspraken wil de vakbond gaan vastleggen in cao’s.

Volgens de vakbond moeten er niet alleen afspraken worden gemaakt over de thuiswerkplek en een vergoeding voor de kosten die de werknemer thuis maakt. Ook moeten er afspraken komen over privacyvraagstukken en de combinatie van werk- en privéleven. Dit blijkt uit een eigen onderzoek dat de vakbond deed onder haar 9.400 leden.

Kosten
Volgens de vakbond maakt een thuiswerker extra kosten door bijvoorbeeld verwarmingskosten, elektra en koffie. Het bedrag komt volgens het Nibud per thuiswerker neer op gemiddeld € 2 per dag. Werkgevers zouden veel kosten besparen als medewerkers thuis werken en FNV vindt het niet eerlijk dat een werknemer zelf voor de kosten moet opdraaien. ‘Het kan niet zo zijn dat de kosten die de werkgever uitspaart nu deels voor rekening van de werknemer komen.’ Volgens werkgeversvereniging AWVN worden deze kosten weggestreept tegen de reiskostenvergoeding, die nog altijd door de meeste werkgevers wordt uitbetaald.

Voor- en nadelen
Het thuiswerken kent zowel positieve als negatieve kanten, blijkt ook het onderzoek. Het grootste voordeel is volgens de werknemer het gebrek aan reistijd. Ook wordt een hogere productiviteit en betere concentratie waargenomen. Daar staat tegenover dat er door het thuiswerken minder sociale interactie is met collega’s.

comments powered by Disqus