NS spreekt reiziger genderneutraal aan
NS maakt vandaag bekend dat klanten in de toekomst genderneutraal worden aangesproken. In plaats van ‘dames en heren’ zullen omroepers en conducteurs de term ‘beste reizigers’ gebruiken. Hiermee wil het spoorwegbedrijf onderstrepen dat iedereen welkom is in de trein, ook mensen die zich niet als man of vrouw identificeren.
Eerder deze maand schrapte Transport for London, het vervoersbedrijf van de Britse hoofdstad, om dezelfde reden al de woorden ‘ladies and gentlemen’ uit de omroepberichten. In plaats daarvan klinkt nu ‘hello everybody’. Dit was voor de NS aanleiding om het eigen beleid aan te passen, zo vertelt woordvoerder Erik Kroeze aan CustomerFirst. ‘Daarnaast staat er sinds vorig jaar al geen geslachtsaanduiding meer op ov-chipkaarten, al is daar het bedrijf Translink voor verantwoordelijk.’
Persoonlijker en moderner
‘We kregen geen klachten over aanspreekvormen, maar binnen ons bedrijf staan wel veel mensen open voor verandering. ‘Beste reizigers’ is niet alleen genderneutraal, maar in onze ogen ook persoonlijker en moderner’, zegt Kroeze. ‘We kunnen al onze klanten zo binden als groep.’ In de eerste plaats gaat het om omroepberichten in de trein. Met andere vervoerders als Arriva en Syntus wordt nog overlegd over de aanpassing. NS verzorgt namelijk ook de stationsberichten op spoorlijnen waar andere maatschappijen rijden.
Roger van Boxtel, president-directeur van NS, stelt in een persbericht dat conducteurs nergens toe verplicht worden: ‘Het is een kleine wijziging, maar tegelijkertijd is het toch ook heel logisch om onze reizigers aan te spreken met wat ze voor ons zijn? Namelijk beste reizigers. Onze mensen op de trein willen graag dat iedereen zich welkom voelt. In persoonlijke gesprekken is het natuurlijk aan de conducteur zelf hoe hij zijn of haar gastvrijheid invult. Iedere reiziger is ons even lief.’
Voornaam
Het is de bedoeling dat de nieuwe aanspreekvorm wordt ingevoerd op 10 december, bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling. Volgens woordvoerder Kroeze gaat NS op termijn ook het klantcontact per brief en e-mail aanpassen. ‘Het gaat dan in de eerste plaats om de aanhef. Overigens hebben we nog geen besluit genomen hoe we dit willen doen. ‘Beste reiziger’ is in dit geval wellicht wat onpersoonlijk, dus we zouden ervoor kunnen kiezen om klanten bij hun voornaam aan te spreken.’
Onduidelijk is nog of ook het registratieproces bij abonnementen, waar klanten vaak nog moeten aangeven of ze man of vrouw zijn, wordt aangepast. ‘Dat is minder snel aan te passen, dus we gaan kijken welke opties we daar hebben’, stelt de woordvoerder desgevraagd.
Naar aanleiding van het besluit maakte Ronald van Noorden, medewerker Reisinformatie bij het spoorwegbedrijf, een video met een genderneutraal omroepbericht:
- klantcontact
- TfL
- klantvriendelijk
- Roger van Boxtel
- genderneutraal
- communicatie
- omroepbericht
- inclusiviteit
- diversiteit
- Nederlandse Spoorwegen
- Transport for London
- NS