Hoe Picnic het net even anders doet

Hoe Picnic het net even anders doet
  • 08 augustus 2017

Online supermarkt Picnic timmert hard aan de weg. In grofweg twee jaar tijd zijn ze van een pionier uitgegroeid tot een voorbeeldbedrijf dat het ‘net even anders doet’. Drie voorbeelden waar ik (in positieve zin) jaloers om ben, zijn de volgende.

1. De website is op dieet gezet
Veel organisaties trappen in de valkuil met hun website te veel te willen. Ze zetten bijvoorbeeld hun hele dienstverlening erop. De bezoeker raakt hierdoor gemakkelijk afgeleid. Gevolg is dat de unieke verkoopargumenten niet meer duidelijk overkomen, plus het onderbuikgevoel 'dit MOET ik hebben' wordt niet opgewekt. Bij Picnic gebeurt dit duidelijk wel. Je weet als bezoeker meteen wie ze zijn en wat ze doen. Met de postcode zoekfunctie zetten ze bovendien aan tot handelen. Wil jij niet meteen weten of ze bij jou ook bezorgen? Picnic maakt vakkundig gebruik van focus. Dit zie je in meer onderdelen op de website terug.


Op de homepage, onder de header, worden maar drie redenen genoemd waarom je bij ze zou moeten winkelen. Ze zouden er daarentegen met gemak tien (geloofwaardig) kunnen claimen. Dat zou echter de focus wegnemen van de aanzet tot actie. Drie redenen is overzichtelijk voor de bezoeker en kan eenvoudig als één blok informatie worden opgenomen. De bezoeker kan snel door naar het bestelproces.
Zelfs bij de veelgestelde vragen op de homepage hebben ze het overzichtelijk gehouden: zes stuks. Er wordt enkel ingegaan op de essentiële vragen die met name gericht zijn op het wegnemen van mogelijke redenen om niet de volgende stap te zetten, namelijk de app downloaden en daarna bestellen. Picnic speelt dus goed in op de zorgen die klanten bij dergelijke concepten hebben, bijvoorbeeld dat mensen denken dat het te mooi is om waar te zijn. Daarom beginnen ze bij de faq's ook met de vraag over het minimum bestelbedrag van € 25 en geven ze gelijk aan dat er geen abonnement aan vastzit. Zie ook de hamvraag onderaan het rijtje:


Elders op de site is overigens een meer uitgebreide faq-lijst te vinden.

2. Durft zich te onderscheiden
Naast het sympathieke karakter van de auto’s van Picnic, zijn ze ook zeer praktisch. Ze mogen over fietspaden rijden (ze kunnen maximaal 45 km per uur) en er is altijd wel een plek waar ze kunnen parkeren zonder anderen te hinderen. Dit is in groot contrast met de relatief grote bestelauto’s waar bijvoorbeeld AH mee bezorgt.
Tevens is het voor de beeldvorming vanzelfsprekend positief dat de auto’s 100% elektrisch zijn. Doordat Picnic kiest voor distributiecentra in de buurt van drukke gebieden, kunnen ze uit te voeten met een beperkte actieradius. Naast de auto valt ook de kleding op. Het schort heeft iets ‘ambachtelijks’ en vormt een mooi contrast met de digitale bestelmethode (app).
De elektrische voertuigen van Picnic wekken bij mij overigens hetzelfde gevoel op als de SRV-wagen. Voor de 30-minners onder ons, de SRV-wagen was een rijdende supermarktbus. Deze kwam bijvoorbeeld eens in de week langs, luidde de bel en vervolgens kon je in je eigen straat dus boodschappen doen.

3. Geeft de klant geen enkele reden om niet te blijven bestellen
De app is zonder onnodige franje en werkt zoals het hoort: eenvoudig. Vooraf kun je gratis kiezen uit kleine tijdvensters zodat je beperkt ‘gebonden’ bent aan de afspraak. Op de dag van bezorging houden ze klanten intensief op de hoogte; bestellers ontvangen een bericht met het tijdvak (van 20 minuten) waarin de bezorger langskomt.


Door de datagedreven aanpak zal het in de toekomst mogelijk zijn om bijvoorbeeld wekelijks een bericht te krijgen dat er alvast een voorstel is gedaan voor je winkelmand. Omdat er in het bestelgedrag al vrij snel voorspelbare patronen zijn te herkennen, zal dit zeker een handig hulpmiddel zijn. En hopelijk komt het zover dat als er Champions League-wedstrijden zijn, ze automatisch wat extra bier en chips als voorstel doen.

Is Picnic de toekomst?
Picnic is een jaloersmakend, knap concept dat tot zeer gedetailleerd is doordacht. Dat ze Nederland in rap tempo gaan veroveren, staat wel vast. Ook verwacht ik dat ze de komende jaren aanverwante diensten gaan aanbieden waarmee ze ongetwijfeld ook andere branches op z'n kop gaan zetten. Zo is recent een proef gestart in de gemeente Houten om bibliotheekboeken op te halen en de bezorgen. Met hun logistieke infrastructuur zullen ze in staat zijn om een concurrent te worden voor zowel online winkels als voor logistieke bedrijven.
Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat de top drie (Landal GreenParks, Greetz en Coolblue) van de publieksprijs van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland er een geduchte concurrent bij heeft voor de nominaties van 2018!

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link