Winnaars CustomerFirst Awards 2017

Winnaars CustomerFirst Awards 2017
  • 20 april 2017
  • Redactie

Professionals in klantcontact en customer experience vielen vanavond in de prijzen tijdens de uitreiking van de CustomerFirst Awards in het Beatrix Theater in Utrecht. De organisatie - Stichting NCCA, SAMR en CustomerFirst - reikte in totaal vier vakprijzen, twee publieksprijzen en een MVO-prijs uit.

VAKPRIJZEN
Conduent won de NCCA Customer Strategy Award. Samen met opdrachtgever PSA Group speelt de klantcontactspecialist in op actuele ontwikkelingen op het gebied van Internet of Things. Een verdiende eerste plaats volgens de jury, vanwege de inspirerende visie en klantcontactstrategie waarbij de technologische mogelijkheden en de behoeften van de klant, PSA én de dealers worden samengebracht.

Uitslag:
1. Conduent
2. Samsung
3. FBTO Achmea
Genomineerd, maar helaas net niet in de prijzen: TMG

De NCCA HRM Award is toegekend aan NUON. Het veranderingstraject dat de energieleverancier aanving, heeft grote impact gehad op de organisatiestructuur. Medewerkers kregen het vertrouwen de regie te pakken, vraagstukken zelf en met collega’s op te lossen en verantwoordelijkheid te nemen voor de gestelde doelen. De ingezette ‘klimaatverandering binnen de customer service organisatie’ is een feit, constateert de jury.

Uitslag:
1. NUON
2. Eneco
3. Simyo
Genomineerd, maar helaas net niet in de prijzen: Kalff

Teleperformance & Symantec zijn door de jury beloond met een NCCA Partnership Award. Het facilitair contactcenter en de expert in informatiebeveiliging werken al 10 jaar samen. De bestendige relatie houdt nog altijd stand dankzij een zekere mate van lef, proactiviteit en het continu leveren van verbeterideeën. Niet het contract maar de gedeelde doelstellingen maken outsourcing tot een succes, stellen de partners zelf.

Uitslag:
1. Teleperformance & Symantec
2. Teleperformance & Samsung
3. The Webcare Company & Philips Lighting

De NCCA Technology Award is uitgereikt aan Eneco voor de overtuigende wijze waarop dit energiebedrijf middels moderne technologie het belangrijke klantproces rondom de jaarrekening heeft verbeterd. Via een chatbot kunnen klanten in één keer hun meterstanden doorgeven, waarna zij hun online jaarnota en eventuele tegoeden ontvangen plus termijnbedragen kunnen aanpassen. Een callreductie van 10% en een sterk gestegen klanttevredenheid imponeerden de jury.

Uitslag:
1. Eneco
2. Centraal Beheer
3. Conduent
Genomineerd, maar helaas net niet in de prijzen: De Bijenkorf


PUBLIEKSPRIJZEN
Coolblue
is door consumenten uitgeroepen tot het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Voor het eerst legt de thuiswinkelgigant beslag op deze titel. Daarmee laten ze Greetz (2) en Landal GreenParks (3) achter zich. 'Coolblue is een terechte winnaar', zegt Gerrit Piksen, manager customer intelligence bij SAMR, die aangeeft dat de scores in de top-10 dicht bij elkaar liggen. 'Coolblue wordt vooral goed beoordeeld, omdat ze doen wat ze beloven en niet moeilijk doen. En als er eens wat misgaat, geven ze dat direct toe en lossen ze het perfect op.' Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland viert dit jaar een jubileum. Al tien jaar geven consumenten hun mening over de klantvriendelijkheid van Nederlandse bedrijven.

Top 10 Klantvriendelijkste Bedrijven van Nederland 2017:
1.    Coolblue
2.    Greetz
3.    Landal GreenParks
4.    Pearle
5.    Van der Valk
6.    Ikea
7.    Miss Etam
8.    Specsavers
9.    Efteling
10.  EMTÉ Supermarkten

Ook zijn acht branchewinnaars benoemd:
Klantvriendelijkste bank - Regiobank        
Klantvriendelijkste energieleverancier - Greenchoice
Klantvriendelijkste telecomleverancier - Simyo
Klantvriendelijkste supermarkt - EMTÉ
Klantvriendelijkste winkel - Pearle
Klantvriendelijkste thuiswinkel - Coolblue
Klantvriendelijkste verzekeraar - DELA
Klantvriendelijkste leisurebedrijf - Landal GreenParks

Stienie Veldsink, gastvrouw horeca in de Efteling, is op haar beurt verkozen tot Klantvriendelijkste Medewerker van Nederland. In totaal waren zes mensen in de running voor deze titel. Juryleden Bas Hoogland en Egbert Jan van Bel lichten hier de keuze voor de winnaar toe: 'Stienie gaat voor een absoluut WOW-effect. En om dan ook nog 's op te vallen in hét belevingsbedrijf van Nederland - Efteling - moet je wel van héél goeden huize komen! Stienie is één met haar werkomgeving. Bij haar is het geen kunstje of een getraind toneelstukje, nee het komt helemaal uit haar hart.'


MVO-PRIJS
De deelnemende contactcenters aan de Plantronics Team Trophy 2017 haalden samen € 84.828 op voor War Child, het goede doel van dit jaar. Tijdens het CustomerFirst Gala overhandigden de zeven teams - 4DMC, Call-IT, Cygnific, Ditmeijers’, NUON, PCS en Triple Tree Callcenters - op het podium van het Beatrix Theater in Utrecht de cheque aan Victor Reinier, ambassadeur van War Child.

Organisatie
De uitreiking van de CustomerFirst Awards is een gezamenlijk initiatief van Stichting NCCA, SAMR en CustomerFirst. Tijdens het CustomerFirst Gala, een feestelijke gala-avond voor professionals in customer service, klantcontact en customer experience, worden zowel vakprijzen, publieksprijzen en een MVO-prijs uitgereikt.

Opzet vakprijzen:
Een vakjury beoordeelt per categorie alle ingezonden cases. Aansluitend bezoekt zij de genomineerden op locatie, waarna op basis van de diverse ervaringen en inzichten de winnaar wordt vastgesteld.

Opzet publieksprijzen:
Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland wordt bepaald aan de hand van een continu online onderzoek onder Nederlandse consumenten. De respondenten worden willekeurig geselecteerd uit De Onderzoek Groep, het consumentenpanel van SAMR. In 2016 zijn in totaal zijn ruim 50.000 waarnemingen opgehaald, waarmee het de grootste publieksprijs van Nederland is. Daarnaast kan een select aantal bedrijven een personeelslid nomineren voor de titel Klantvriendelijkste Medewerker van Nederland. Uit de nominaties stelt een tweekoppige jury de winnaar vast.

Meer uitgebreide juryrapportages, beschrijvingen van de winnende NCCA-cases en de (branche)winnaars van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland staan in de special over de CustomerFirst Awards die de bezoekers van het CustomerFirst Gala na afloop meekregen. Deels wordt deze special ook opgenomen in CustomerFirst nummer 5, dat 26 mei verschijnt. Meer informatie is te vinden op www.customerfirstgala.nl.

Foto's van het CustomerFirst Gala zijn hier te bekijken.


2016
Vorig jaar stonden onder meer ABN Amro, Centralpoint.nl en KPN & EarlyBridge volop in de schijnwerpers bij de verdeling van de NCCA Awards. Telecomaanbieder Simyo werd toen uitgeroepen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland.

comments powered by Disqus