Vier fasen digitale transformatie uiteengezet

Vier fasen digitale transformatie uiteengezet
  • 07 februari 2017

Verkenner, planner, facilitator of veroveraar, in welke fase bevind jouw bedrijf zich in relatie tot de digitale transformatie? De vier door Econocom vastgestelde fasen moeten organisaties inzicht bieden over de eigen positie, zodat kan worden bepaald welke stappen vanaf dat punt genomen moeten worden.

‘Wij hebben Nederlandse bedrijven in vier profielen onderverdeeld om de weg naar een succesvolle digitale strategie inzichtelijk te maken’, doelt Yann Toutant, general manager Econocom Nederland, op het samenstellen van de whitepaper ‘Zes stappen naar een digitale transformatie’. Om de volwassenheid op dit vlak vast te stellen, worden vier hoofdpunten onder de loep genomen: klantervaring, medewerkerservaring, het bestuur, processen en het ecosysteem. Op basis van deze punten is een bedrijf in te delen in één van de vier hoofdprofielen die duidelijkheid geven over de fase van digitale transformatie waarin een bedrijf zich bevindt.

  • De verkenner - Verkenners zijn ‘digitaal nieuwsgierig’, maar nog niet transformatiegedreven. Ze reageren vooral op wat de concurrentie doet en op basis daarvan kijken zij hoe processen geoptimaliseerd kunnen worden. Doordat deze bedrijven (vaak) weinig financiële middelen beschikbaar hebben, is de gedachte dat een volledige implementatie van digitalisering een lastig en kostbaar proces is.
  • De planner - Deze organisaties hebben meer contacten en partnerships binnen het digitale ecosysteem in vergelijking met andere bedrijven. Bij de planners is de digitale aanpak cross-functioneel , intern goed georganiseerd en is er een duidelijke visie.
  • De facilitator - Voor de facilitator wordt de digitale transformatie gedreven door de ervaringen van zowel klanten als medewerkers. De focus ligt hierbij vooral op het gebruik en optimalisatie van de verschillende praktijken. De grootste uitdaging is de weerstand tegen veranderingen binnen het bedrijf zelf.  
  • De veroveraar - Gedreven door de behoefte om te groeien en markten te veroveren met nieuwe producten en services, zorgen deze organisaties ervoor dat alle juiste middelen worden ingezet om de transformatie te laten slagen.

Waardecreatie
Vervolgens is de vraag hoe je de digitale transformatie tot een succes maakt. Zo’n strategie moet immers veel meer omvatten dan alleen het inrichten van een e-commerce omgeving bijvoorbeeld. Begin met het formuleren van een digitale visie, tipt Toutant. ‘Je weet immers pas waar je heen moet, wanneer je weet waar de klanten en de concurrentie zich bevinden en welke middelen je tot je beschikking hebt. Hoe kun jij waarde toevoegen aan de wereld?’, houdt hij voor. De general manager van Econocom pleit ervoor een Chief Digital Officer aan te stellen voor het in goede banen leiden van de transformatie. ‘Geef de CDO een vaste plek in de boardroom.’

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link