Adobe breidt voice analytics uit

Adobe breidt voice analytics uit
  • 5 juli 2017
  • Redactie

Softwareleverancier Adobe heeft nieuwe voice analytics capaciteiten toegevoegd aan de Adobe Analytics Cloud. Hiermee kunnen merken voice data opslaan en analyseren voor alle grote platformen, waaronder Amazon Alexa, Apple Siri, Google Assistant, Microsoft Cortana en Samsung Bixby.

De nieuwe mogelijkheden spelen in op de complexiteit van het meten van spraakinteracties, met de mogelijkheid om zowel de intentie van de gebruiker (zoals ‘speel een lied voor me’) als de specifieke factoren (van bijvoorbeeld The Beatles) te herkennen. Daarnaast worden aanvullende datapunten zoals gebruiksintensiteit en acties na een spraakverzoek eveneens geleverd. Deze inzichten zijn vervolgens te gebruiken in de hele klantreis, stelt het bedrijf. Ook kunnen de inzichten gebruikt worden voor het optimaliseren van andere kanalen als e-mail en advertenties.

Groei
‘Een van de belangrijkste trends is hoe snel consumenten nieuwe manieren gebruiken om de interactie aan te gaan met content, zoals al was te zien met mobiel en video’, zegt Bill Ingram, vice president van Adobe Analytics Cloud. ‘We verwachten hetzelfde met spraakgebaseerde apparaten.’ Uit nieuwe data van het bedrijf blijkt dat de online verkoop van deze apparaten met 39 procent is gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Net als mobiele apparaten hebben spraakgedreven interfaces de potentie om de manier waarop consumenten met elkaar communiceren drastisch te veranderen. Merken moeten volgens Adobe daarom gaan na denken over spraakgedreven ervaringen om concurrerend te blijven.

Aanvullend op de Analytics Cloud maakt Adobe Sensei het voor teams mogelijk om zich te focussen op het ontwikkelen van klantinteracties die voice-ervaringen verbeteren, zoals het creëren van meer relevante content. Een hotelketen kan bijvoorbeeld onmiddellijk een klant herkennen en deze benaderen met het aanbod om beloningspunten te besteden in het loyaliteitsprogramma, zoals een liveshow of een nieuwe boeking. Het is mogelijk om de meest loyale gasten voorafgaand aan hun verblijf een promotionele tekst te sturen, die een speciaal aanbod opent als deze wordt ingesproken in een spraakgedreven apparaat.

comments powered by Disqus