Problemen Ryanair zorgen voor piekmoment in contactcenters

Problemen Ryanair zorgen voor piekmoment in contactcenters
  • 29 september 2017

Ryanair gaat wegens interne problemen dit winterseizoen nog eens 18.000 vluchten schappen. Dat kondigde de luchtvaartmaatschappij deze week aan, nadat eerder al vluchten voor september en oktober werden geannuleerd. In totaal zouden ruim 700.000 reizigers de dupe zijn. Reden voor CustomerFirst om eens te informeren naar de impact hiervan op verschillende contactcenters in de reisbranche.

Zo merkt Travix, moederbedrijf van onder meer Cheaptickets.nl en Vliegwinkel.nl, dat veel mensen onzeker zijn over hun reis. ‘Bij nieuwe berichtgeving vanuit Ryanair zien we steeds een piek in het klantcontact’, vertelt woordvoerster Annick Van Dyck van Travix. ‘Het gaat hierbij vooral om telefoontjes. Dat is het beste kanaal om snel zekerheid te bieden en onze klanten te kunnen geruststellen.’

Veelgestelde vragen
‘Inmiddels hebben we geanticipeerd op de verschillende soorten vragen. Zo staat op onze website een lijst met veelgestelde vragen. De klanten willen vooral weten of hun vlucht geannuleerd is en zo ja, wat ze in dat geval het beste kunnen doen.’ Voor de informatievoorziening is Travix deels afhankelijk van Ryanair zelf, zegt Van Dyck. ‘We proberen zo goed mogelijk nieuwe informatie door te geven aan onze klanten en ervoor te zorgen dat zij zo snel mogelijk hun geld terugkrijgen.’ Of de problemen bij de Ierse luchtvaartmaatschappij invloed hebben op het aantal nieuwe reserveringen, is nog niet vast te stellen.

Branchegenoot Vliegtickets.nl merkt ook een piek in het klantcontact, zegt woordvoerster Tessa Puijk. ‘Dat gebeurt vooral via onze socialmediakanalen. Klanten willen met name weten of hun Ryanair-vlucht nog gaat.’ Het is mogelijk om kosteloos om te boeken naar een Ryanair-vlucht op een andere reisdatum naar dezelfde bestemming. ‘Als men de Ryanair aankomst-of vertrekluchthaven wil aanpassen, dan zullen de mogelijkheden per reservering specifiek moeten worden bekeken. Ook kan men besluiten om van de vliegreis af te zien, en kan men een refund van de betaalde tarieven en luchthavenbelastingen ontvangen.’

Assistentie
‘Voordat men besluit om een refund aan te vragen is het belangrijk de voorwaarden van eventuele andere diensten die al gereserveerd zijn te controleren’, benadrukt de ticketsite. ‘De mogelijkheden voor een annulering of wijziging van al gereserveerde huurauto’s of hotelovernachtingen zijn misschien beperkt waardoor het meer gevolgen kan hebben dan gedacht. Natuurlijk kunnen wij reizigers met een Ryanair-annulering desgewenst assisteren bij een zoeken naar alternatieve vliegreizen met andere luchtvaartmaatschappijen.’

Ryanair zelf heeft ook een lijst met veelgestelde vragen op de website. Het bedrijf is door CustomerFirst om een reactie gevraagd, maar was niet bereikbaar. Inmiddels zouden ruim duizend Nederlanders een claim voorbereiden tegen de luchtvaartmaatschappij, zo meldde BNR eerder deze week.

comments powered by Disqus
  • Deel dit artikel
  • Reacties
  • Link