QuoteFirst: Frans Muller (Ahold Delhaize)
Dagelijks worden we blootgesteld aan een enorme informatiebrij, maar alles tot je nemen is natuurlijk een utopie. Deze krenten uit de pap bevelen we je in ieder geval van harte aan.
- 'Ik zie het als de taak van het bedrijfsleven om helder uit te leggen wat we doen met AI en om te zorgen dat we ethisch omgaan met data.'
- 'Gezichtsherkenning kan heel nuttig zijn, bijvoorbeeld om je smartphone te ontgrendelen. Of om op Schiphol snel door de paspoortcontrole te gaan. Maar gezichtsherkenning om mensen daadwerkelijk overal te volgen, dat moeten we niet willen.'
- 'Bij Albert Heijn hebben we vorig jaar een proef gedaan waarbij we kunstmatige intelligentie gebruiken tegen voedselverspilling: producten worden 'dynamisch' afgeprijsd. Dat algoritme houdt rekening met bijvoorbeeld het weer, bonusaanbiedingen en de voorraad in de winkel.'
- 'Zoals we nu op de kwaliteit van ons voedsel worden afgerekend, worden we straks ook afgerekend op ethisch gebruik van data.'
- 'Het debat moet zich niet alleen maar concentreren op de gevaren van AI, maar juist ook op de kansen. De banen die erbij komen. De maatschappelijke problemen die we oplossen. Daar hebben we iedereen bij nodig.'
Lees het volledige interview met Frans Muller, president & ceo van Ahold Delhaize, in Forum.
- gezichtsherkenning
- Albert Heijn
- Ahold Delhaize
- kunstmatige intelligentie
- data
- AI
- algoritme
- Frans Muller
- QuoteFirst
comments powered by Disqus