Belbaas slaat aan

Belbaas slaat aan
  • 24 januari 2018
  • Redactie

We Say So Contact Centers startte twee maanden terug onder de noemer Belbaas een campagne om het werken in een contactcenter te promoten. In plaats van de beoogde vijfhonderd nieuwe medewerkers ontving het telemarketingbedrijf nu al 1.500 aanmeldingen. ‘Het is echt bizar!’, vertelt oprichter/eigenaar Nassim Zeta desgevraagd aan CustomerFirst.

‘Ik las laatst jullie artikel over de facilitaire contactcentermarkt (Top 15, red.), waarin ook de krappe arbeidsmarkt aan bod komt. In tegenstelling tot vele andere partijen hebben wij echter totaal geen moeite om op te schalen en de vacatures in te vullen. Sterker nog, wij zijn in staat om te verdriedubbelen’, stelt Zeta.

Hoger uurloon
Volgens hem is een andere aanpak benodigd willen contactcenterorganisaties die krapte tegengaan. ‘Elk contactcenter biedt hetzelfde salaris, € 9,30 per uur, tegen dezelfde primaire en secundaire voorwaarden. Overal is het exact hetzelfde. Wij hebben daarom besloten om voor wat meer rumoer in de arbeidsmarkt te zorgen door het salaris voor contactcentermedewerkers met bijna dertig procent te verhogen. Gemiddeld zitten zij nu op een uurloon van € 13, éxclusief bonussen.’ Zeta vervolgt: ‘Contactcenterwerk heeft de afgelopen jaren een wat negatiever imago gekregen door de massabelfabrieken van de pre Bel-me-niet-register era. Wij willen ervoor zorgen dat medewerkers de voordelen van contactcenterwerk in gaan zien. Het is flexibel werk, de werkdruk is laag en het salaris is bovengemiddeld. Naar mijn idee zijn dat voordelen die veel andere vacatures niet waarmaken.’

We Say So maakt dit imago naar eigen zeggen sexier/hipper middels social media en radiospotjes die door BN’ers zijn ingesproken. ‘Zo zorgen we voor een aantrekkelijkere vacature. Voor de jongere doelgroep is dat onwijs aantrekkelijk en dat is denk ik ook de kracht van deze campagne’, aldus de oprichter/eigenaar van het betreffende telemarketingbedrijf. Grappig om te merken vindt hij bovendien dat mensen specifiek aangeven dat ze op de ‘Belbaas-functie’ reageren. ‘Het is echt een term aan het worden.’

Omzet verdriedubbeld
De grote interesse van sollicitanten heeft natuurlijk ook gevolgen voor We Say So. Zo heeft het telemarketingbedrijf de interne processen moeten aanpassen en heeft het de managementlaag opgeschroefd. ‘In vier maanden tijd (september t/m december, red.) is onze omzet verdriedubbeld. Wij hebben ervoor gekozen om een deel van onze marge in te leveren aan het personeel, om zoveel mogelijk nieuwe medewerkers te kunnen werven en het verloop hiervan lager te krijgen. Met andere woorden, op een uur pakken wij minder winst maar we draaien wel méér uren’, aldus Zeta, die benadrukt dat de medewerkers de motor zijn waar het bedrijf op draait.

In totaal beschikt de klantcontactorganisatie nu over 350 seats. Afgelopen periode zijn alle vestigingen uitgebreid, in Delft (verhuisd naar een ander pand dat drie keer zo groot is), Den Haag (volledige verdieping erbij) en Rotterdam. Zeta: ‘Ook zijn we nog bezig met het openen van een vestiging in Amsterdam, want veel aanmeldingen voor de Belbaas-campagne komen uit die hoek. En dan te bedenken dat ik ooit nog tegen jullie (interview februari 2012, red.) heb gezegd dat ik geen grote belvloeren wilde, haha! De geschiedenis haalt ons blijkbaar toch in.’

comments powered by Disqus