Vijf ontwikkelingen die customer journey in 2024 veranderen

Vijf ontwikkelingen die customer journey in 2024 veranderen
  • 22 december 2023
  • Redactie

Social media die als zoekmachine worden gebruikt en Google dat verandert door de komst van generatieve AI. Dit zijn twee van vijf ontwikkelingen die van invloed zijn op online marketing in 2024.

'Generatie Z gebruikt TikTok vaker als zoekmachine dan Google. Ondertussen verandert Google weer doordat het generatieve AI integreert in z’n zoekmachine', zegt Mitch Voskuilen van Billy Grace. 'Online marketing is een van de vakgebieden die het meeste merkt door technologische innovaties. Of het nou gaat om nieuwe toepassingen als AI of de opkomst van nieuwe sociale platformen: digitale marketeers merken al snel de invloed van innovatie in hun dagelijkse werk. Tel daar veel nieuwe wetgeving en vluchtig veranderend klantgedrag bij op en je komt uit op een dynamisch speelveld dat we kennen als online marketing.'

Deze vijf veranderingen in het digitale speelveld gaan komend jaar het verschil maken:

1. Wetgeving maakt first party data belangrijker
Europese wetgeving als de GDPR en DSA dwingt online platformen om anders met data om te gaan. Ook maakt Apple het met iOS-updates steeds lastiger om een profiel van gebruikers op te bouwen. Het verzamelen van first party data en het bouwen van eigen (geanonimiseerde) profielen is daarom nodig om accurate data-analyses mogelijk te maken van online campagnes.

2. AI-gegenereerde video
Het afgelopen jaar zagen we veel afbeeldingen en teksten die gemaakt waren door generatieve AI. In 2024 komen er steeds meer video’s online die door AI gemaakt zijn. Video’s zijn belangrijk om online vindbaar te zijn, omdat ze bijdragen aan SEO. Daarbij worden AI-video-tools steeds krachtiger en gebruiksvriendelijker.

3. Social media zijn de nieuwe zoekmachine
Voor Generatie Z is Google niet langer de belangrijkste zoekmachine, maar TikTok. Driekwart van de consumenten gebruikt social media als zoekmachine. 87 procent van de marketeers gelooft dat consumenten merken via sociale platforms zullen ontdekken in plaats van traditionele zoekmachines. De opdracht is vrij simpel: zorg dat je een zoekstrategie hebt op alle platformen en content op social media maakt die ook als antwoord op zoekopdrachten en -vragen kan dienen.

4. De opkomst van de AI-certificeerders
Steeds meer mensen leren werken met AI, maar dat betekent niet dat iedereen er even handig mee is. In 2024 zien we de eerste AI-certificeerders op de werkvloer. Zij toetsen het kennis- en ervaringsniveau (junior, medior, senior) van collega’s. Zo weten bedrijven of die (nieuwe) collega daadwerkelijk expert is in het werken met AI. Kijk dus niet raar op als je komend jaar gevraagd wordt om een AI-examen af te leggen als je ergens solliciteert.

5. Introductie van Google Search Generative Experience
De zoekmachine van Google gaat gebruikmaken van generatieve AI en daardoor qua gebruikservaring ietsje meer op ChatGPT lijken: je ‘praat’ met een chatbot die je antwoorden toont die zo relevant zijn, dat je waarschijnlijk niet verder wil grasduinen in de andere zoekresultaten. SEO en SEA gaan ingrijpend veranderen door deze AI-toepassing.

comments powered by Disqus