Wie deelt hier eigenlijk de lakens uit?

Wie deelt hier eigenlijk de lakens uit?
  • 31 juli 2019
  • Maaike Vrenken

Vakantietijd. Heerlijk! Net zoals zoveel landgenoten trek ook ik er graag een paar weekjes op uit. Dit jaar ging een lang gekoesterde wens in vervulling: met het gezin naar Toscane. Om de tropische hitte van de zomer te vermijden maakten we deze reis in de meivakantie. En eerlijk is eerlijk, na me jarenlang hierop te hebben verheugd, waren mijn verwachtingen hooggespannen.

Eenmaal aangekomen bij onze accommodatie voor de komende 12 dagen, maakten we kennis met de allerhartelijkste eigenaresse. Haar oprechte vriendelijkheid en enthousiasme voor de streek, maakten dat we ons direct welkom voelden. Tijdens ons verblijf deed zij echter iets anders wat mij opviel en wat ik echt simpelweg nog nooit ergens anders had meegemaakt.

Een beetje comfort
Ik moet eerlijk bekennen dat ik een beetje luxe op vakantie wel prettig vind. Backpacken en kamperen met eigen tent? Ik heb het vroeger wel gedaan, maar op een bepaald moment ben ik toch gezwicht voor het gemak van een tent, appartement of huisje dat al voor je klaarstaat bij aankomst. Met het gezin zijn we op deze manier al in vele landen en op hele verschillende plekken geweest. Onze accommodaties waren heus niet van de categorie glamping of vijfsterrenresort, maar een beetje comfort zoek ik altijd wel. Want hé, het is tenslotte vakantie.

Misschien heb jij dat ook, maar ik vind het eigenlijk best vreemd dat als je dan zo’n accommodatie voor 2 weken huurt, je feitelijk maar de service krijgt voor 1 week. Ik doel dan op: het lakenpakket, de schone handdoeken, de schoonmaak. Oké, een welkomstdrankje is een welkomstdrankje, dat krijg je natuurlijk maar één keer. Ik vind het ook echt niet nodig om elke dag een schone handdoek te gebruiken, dat doe je thuis ook niet. Poetsen? Nee, ook dat laat je op vakantie het liefst achterwege. Maar hé, na een week even een snelle schoonmaak en verse handdoeken, dat zou ik best prettig vinden. Bovendien – niet dat ik daar ooit over ben gaan zeuren, dat dan weer niet – al die dingen zitten (meestal) toch gewoon bij de weekprijs inbegrepen? Dus, als ik 2 weken boek, waarom krijg ik dan feitelijk maar de service van 1 week?

Deze dame heeft het begrepen
Zoals dat gaat als klant, of in dit geval toerist, ben je inmiddels niet anders gewend en beschouw je deze gang van zaken als ‘gewoon’. Totdat je een Italiaanse eigenaresse ontmoet in het hartje van Toscane die je halverwege je verblijf verrast terwijl jij je eerste kopje koffie van die dag drinkt aan de rand van het zwembad. 'Today we do laundry. Is it okay if we go into your apartment and change the sheets?' 'Well yes, of course. That is nice, thank you!'

Ik kan je vertellen, het is heerlijk als je na een week frisse lakens op je bedje gespreid krijgt. Het is ook fijn als het sanitair even wordt gedaan en de vloer wordt gedweild. Een stapel schone handdoeken na een week, zalig toch? Zo eenvoudig en tegelijkertijd zo logisch ook. Deze dame heeft het begrepen.
Hoe mooi zou het zijn als we elke dag, week, maand, kwartaal of jaar, kortom elke keer dat we een product of dienst afnemen (en ervoor betalen), als nieuwe klant zouden worden behandeld? Dat we elke keer gewoon het volledige pakket van de bijbehorende service zouden krijgen? Ik ben benieuwd wie bij jou de lakens uitdeelt en wens je een fijne, zorgeloze vakantie.

Noot: deze gastblog is geschreven door Maaike Vrenken, expert in customer service en klantcontact en auteur van 'Kern van de Zaak'. Lees ook het CustomerFirst-artikel hierover: 'Oog(je) op de klant'.

comments powered by Disqus