78% gelooft dat AI in klantenservice hen gelukkiger kan maken

78% gelooft dat AI in klantenservice hen gelukkiger kan maken
  • 17 juli 2024
  • Kel Koenen

Hoewel 66% van de Amerikanen zich over het algemeen best gelukkig voelt, is slechts 36% tevreden met de huidige staat van klantenservice. Dit wijst op een aanzienlijke kans voor bedrijven om door middel van AI in klantbeleving (CX) deze kloof te dichten en de klanttevredenheid te verhogen.

Nice introduceert de Internationale Geluksindex 2024, onderzoek dat de kloof moet benadrukken tussen de verwachtingen van consumenten en wat bedrijven momenteel bieden op het gebied van CX. Uit de index blijkt dat de meeste consumenten geloven dat als organisaties digitale en AI-oplossingen inzetten in klantenservice, dit de kloof kan dichten en hen gelukkigere en loyalere consumenten kan maken.

Klanten begrijpen de voordelen die AI in hun leven kan brengen. 41% van de consumenten identificeerde het sneller oplossen van problemen als het belangrijkste voordeel van AI, terwijl 36% aangaf dat het niet hoeven herhalen van informatie een andere significante verbetering is. Bovendien kunnen deze voordelen onbenutte inkomsten onthullen, aangezien degenen die AI zien als een verbetering van de klantenservice, ook meer geneigd zijn om goede klantervaringen te belonen. In de Verenigde Staten geeft 30% van de respondenten die de voordelen van AI erkennen, aan meer uit te geven bij merken die uitstekende service bieden, met 44% die loyaal blijft.

De Internationale Geluksindex van Nice is ontworpen om de impact van een merkervaring op consumenten te kwantificeren en te bepalen wat geluk drijft bij klanten uit verschillende achtergronden en geografische gebieden. Het onderzoekt hoe dagelijkse interacties de tevredenheid en loyaliteit kunnen beïnvloeden.

Uit de index blijkt verder dat klanten bereid zijn meer te betalen voor geweldige klantenservice, waarbij negen van de tien mensen aangeven extra te willen betalen voor een klantervaring die hen gelukkiger maakt. Bovendien zullen merken die uitstekende klantenservice bieden, blijven profiteren, met 52% van de klanten die aangeven eerder terug te keren naar merken die uitzonderlijke CX leveren.

'De impact van uitzonderlijke klantenservice reikt veel verder dan de interactie zelf en draagt uiteindelijk bij aan het algehele geluk van klanten', stelt Barry Cooper, president CX-divisie bij Nice. 'We hebben de Internationale Geluksindex in het leven geroepen om aan te tonen welke invloed bedrijven hebben op het geluk van klanten en hoe de nieuwste geavanceerde technologie bedrijven kan helpen om op een nieuw niveau contact te maken met hun klanten. Dit bevestigt de kracht speciaal ontwikkelde AI voor CX in het stimuleren van bedrijven om niet alleen geweldige klantervaringen te leveren, maar ook loyale consumenten te winnen en te behouden.'

comments powered by Disqus