Aantal transacties via Tikkie Zakelijk gegroeid met 25%

Aantal transacties via Tikkie Zakelijk gegroeid met 25%
  • 25 juli 2024
  • Kel Koenen

Tikkie is onder consumenten al niet meer weg te denken als de manier om betalingen met elkaar te verrekenen. Ook zakelijk timmert het merk inmiddels aan de weg. Het aantal transacties dat via Tikkie Zakelijk wordt verrekend is in het afgelopen jaar gegroeid met 25%. Uit onderzoek blijkt dat 46% van de Nederlanders een zakelijke factuur het liefst zo snel mogelijk betaalt.

De laagdrempeligheid en het gebruiksgemak van zakelijke Tikkies verklaren de groei. Hiermee kan binnen enkele seconden worden betaald, waardoor rekeningen niet op een stapel belanden, maar meteen worden afgerekend. Uit eigen data van betaaldienst Tikkie blijkt dat 80% van de zakelijke Tikkies binnen één dag en 61% zelfs binnen één uur worden betaald. Nog niet alle leeftijdsgroepen hebben het betalen via een betaallink echter omarmd; vooral onder 50+ers bestaat er nog veel onwetendheid en daardoor ook onzekerheid over deze vorm van betalen.

Het onderzoek laat zien dat er een duidelijke verschuiving zichtbaar is tussen verschillende generaties. Handmatig overmaken verliest - vooral onder jongeren - steeds meer terrein. De jongere leeftijdsgroepen zijn overtuigd van het gemak van betaallinks, zoals Tikkie; van de dertigers ziet 72% de opkomst van zakelijke Tikkies als een positieve ontwikkeling en betaalt 45% facturen het liefst via een zakelijke Tikkie. Van de 50+ers geeft 50% van de respondenten aan de voorkeur te geven aan handmatig overmaken. Onder de 60+ers is dit zelfs 69%.

‘Bij Tikkie willen we betalen zo makkelijk mogelijk maken’, vertelt Moreno Kensmil van het bedrijf. ‘Hierbij kijken we goed naar de voorkeuren van onze gebruikers en willen we ook zakelijk zoveel mogelijk drempels wegnemen. Hoewel de populariteit van zakelijke Tikkies sterk is gegroeid, merken we dat mensen van verschillende leeftijden er anders naar kijken. Uit het onderzoek blijkt dat er nog een groot verschil is tussen generaties. We zien echter dat reguliere Tikkies door steeds meer oudere mensen worden gebruikt. De verwachting is dan ook dat deze groep zakelijke Tikkies straks sneller omarmt nu ze er meer bekend mee zijn.’

Uit het onderzoek blijkt dat 77% van de respondenten onder de 30 jaar aangeeft een factuur sneller te betalen wanneer dit op een laagdrempelige manier mogelijk is. Ook in de leeftijdsgroepen 31-39 en 40-49 geeft respectievelijk 72% en 53% aan dat dit een rol speelt bij het sneller betalen van een factuur. Opvallend is dat ook oudere leeftijdsgroepen aangeven dat gemak een belangrijke factor is bij het snel betalen van een factuur. Dat mensen boven de 50 jaar tegelijkertijd aangegeven een factuur het liefst handmatig over te maken, toont aan dat mensen er nog aan moeten wennen om ook Tikkies vanuit bedrijven te krijgen.

 

comments powered by Disqus