Digitaal zaken regelen bij veel gemeenten onmogelijk
Bij zo’n 10 procent van de Nederlandse gemeenten is het nog altijd niet mogelijk om digitaal aangifte te doen van burgerzaken zoals geboorte, overlijden of een huwelijk.
Gemeenten die de mogelijkheid wel hebben, zijn er tevreden over, zo meldt demissionair minister Franc Weerwind voor Rechtsbescherming in een evaluatie in Binnenlands Bestuur. Gemeenten geven volgens Weerwind aan dat ze nog geen gelegenheid hebben gehad voor de implementatie, dat de organisatie er nog niet klaar voor is, of dat de kosten van implementatie niet opwegen tegen de lage aantallen aangiften en meldingen per jaar. Veel gemeenten maken al jaren gebruik van de optie om burgers digitaal melding te laten doen van burgerzaken.
Negentig procent van de gemeenten biedt momenteel één of meer vormen van digitale dienstverlening aan. De mogelijkheid tot digitale aangifte van overlijden is het meest gangbaar (290 keer) bij gemeenten, gevolgd door digitale aangifte van geboorte (236 keer) en de melding van voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap (226 keer).
Minister Weerwind meldt dat gemeenten aangeven dat digitale aangifte tijd bespaart, die weer kan worden ingezet voor andere taken zoals het opsporen van fraude of herstelwerk. Gemeenten zijn daarnaast welwillend over uitbreiden van digitale dienstverlening naar andere aspecten van de burgerlijke stand, zoals het elektronisch verstrekken van uittreksels en afschriften van akten.
Daarnaast ervaren gemeenten weinig hindernissen bij de implementatie van een digitale verklaring van de achternaam, op voorwaarde dat beide ouders deze bevestigen via hun persoonlijke DigiD. Het is bij gemeente Rotterdam middels een pilot bijvoorbeeld al mogelijk dat ouders de achternaam van een kind doorgeven via DigiD. Volgens Weerwind sluiten mogelijk meer gemeenten aan bij de pilot.