Meer dan helft Nederlanders wil duurzaam voedingsmerk
Bij de aanschaf van voedingsmiddelen geeft meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (56%) de voorkeur aan merken die zich inzetten voor duurzaamheid en aandacht hebben voor het klimaat. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Tetra Pak.
Driekwart van de Nederlanders geeft aan een voedingsmerk te vertrouwen als het transparant is over de traceerbaarheid. Naast duurzaamheid en transparantie is uiteraard ook de prijs voor de Nederlandse consument belangrijk. Bijna de helft (47%) koopt toch een minder duurzame optie, als het in prijs scheelt. Voor 40% van de Nederlanders geldt dat verpakking en het gebruiksgemak daarvan bepalend zijn voor het vertrouwen.
Waar het gaat over de gezondheidsimpact van een product geeft duidelijke informatie over de ingrediënten en samenstelling Nederlanders het meeste vertrouwen, zo laat het onderzoek zien. De verpakking van voedingsmiddelen is sterk bepalend voor beeldvorming over de inhoud. Zo zet 78% van de Nederlanders glas in de top drie van verpakkingsmaterialen die zij associëren met gezonde voeding; 47% doet dat met karton.
Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX tussen 29 maart en 6 april 2022 bij 1500 Nederlanders representatief op geslacht, leeftijd en diploma.