Klantcontact ING in eerste circulaire bankkantoor
ING heeft een primeur met de heropening van zijn bankkantoor aan de Coolsingel in Rotterdam. De verbouwing van het kantoor is namelijk circulair aangepakt, waardoor de CO2-voetafdruk van de verbouwing met maar liefst 64% is verminderd.
In het vernieuwde ING Huis kunnen klanten van de bank terecht voor financieel advies op maat, bijvoorbeeld voor een hypotheekaanvraag, vermogensadvies of voor ondersteuning bij online bankieren. 'Ruim 5,9 miljoen klanten regelen hun bankzaken online', zegt Ellen Jacobse-de Groot, Lead Business Development Kantoren & Servicepunten bij ING. 'Maar als het gaat om financieel inzicht en advies dan is persoonlijk contact nog steeds heel belangrijk.'
Ook dit gebeurt volgens Jacobse-de Groot steeds vaker online, al benadrukt ze dat alle klanten voor persoonlijk contact altijd terecht kunnen bij het ING Huis. 'We kijken er naar uit om onze klanten persoonlijk te ontvangen in dit prachtige kantoor dat ook door de circulaire inrichting inspireert tot gesprekken over duurzame vooruitgang.'
Het vernieuwde bankkantoor is met een grote focus op een circulaire aanpak verbouwd. Dit betekent dat er zoveel mogelijk is gebruikgemaakt van gerecyclede materialen. Zo is onder meer de vloer van het ING Huis samengesteld uit gerecycled plastic afkomstig uit de Maas, waarbij kantoormedewerkers zelf hebben bijgedragen aan het verzamelen van dit plastic.
Dankzij deze circulaire aanpak is de CO2-voetafdruk van de verbouwing ten opzichte van een traditionele verbouwing met 64% verminderd. Verder heeft het ING Huis een Building Circularity Index score gekregen van 69%. Dit is een maatstaf voor de circulariteit en duurzaamheid van een verbouwing. Deze score is gebaseerd op de milieu-impact van alle gebruikte bouwmaterialen en -producten. De maximaal haalbare score ligt volgens externe experts tussen de 75% en 80%.