Sinterklaas merkt gevolgen inflatie

Sinterklaas merkt gevolgen inflatie
  • 24 oktober 2022
  • Kel Koenen

De inflatie is gestegen naar recordhoogte en dit heeft ook invloed op de viering van Sinterklaas. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Aldi over het verwachte inkoopgedrag.

Een kwart van de Nederlanders start dit jaar eerder met inkopen dan voorgaande jaren, waarbij de prijs de belangrijkste reden is (64%). De consument profiteert op deze manier van aanbiedingen. Daarnaast noemen kopers de zekerheid om Sinterklaasinkopen op tijd in huis te hebben (45%). Tevens spreiden consumenten graag de kosten omdat het bestedingspatroon lager is dan in 2021 (43%).

Minder uitgeven
De meeste gezinnen (35%) besteden tussen 51 en 100 euro aan Sinterklaascadeaus. Gemiddeld zet een kind 3 à 4 keer de schoen, waarbij er 2 of 3 keer een cadeautje in zit. Eén op de 5 ouders verwacht minder aan schoencadeaus uit te geven dan vorig jaar en 23% van de gezinnen overweegt de supermarkt voor het kopen van cadeautjes. In dit geval gaat het voornamelijk om schoencadeaus in de categorieën knutsel & hobbyspullen (49%), kinderboeken (40%) en spellen & puzzels (36%). ‘In het algemeen zijn consumenten zich bewust van de huidige crisis', zegt Christine de Boer van GfK. 'Door minder uit te geven, eerder in te kopen en ook op andere plekken zoals supermarkten, reageren ze daarop.’

comments powered by Disqus