Steeds Meer Bedrijven Beboet Voor Het Tracken Van Gebruikers

Steeds Meer Bedrijven Beboet Voor Het Tracken Van Gebruikers
  • 13 januari 2023
  • Sales BBP Media

Tracking, oftewel het online volgen van internetgebruikers, is aan de orde van de dag. Bedrijven houden op grote schaal jouw online activiteiten bij om bijvoorbeeld gepersonaliseerde advertenties aan te kunnen bieden.

Daartegenover staat dat je ook een recht op privacy hebt en dat recht wordt binnen de EU wel degelijk serieus genomen. Bedrijven die zich niet aan de geldende GDPR houden, worden steeds vaker op het matje geroepen en beboet.

Online privacy

Eigenlijk is er altijd wel iemand die meekijkt met jouw online activiteiten. Zelfs als je niets te verbergen hebt, geeft dit een onaangenaam gevoel. Je weet niet wie er meekijkt en wat er vervolgens wordt gedaan met al deze persoonlijke informatie. De EU heeft wetgeving in het leven geroepen om daaraan paal en perk te stellen. Op grond van de General Data Protection Regulation (GDPR) mogen bedrijven alleen tracking cookies bijhouden als je daarvoor expliciet toestemming hebt gegeven. Toch gaat het bij veel bedrijven op dit punt nog wel eens mis.

Bij gebrek aan een garantie op online privacy, zul je dus zelf maatregelen moeten treffen. In de eerste plaats moet je uiteraard voorzichtig zijn met de informatie die je online, zoals op social media, deelt. Ook het grondig doorlezen van privacyvoorwaarden vooraleer je ergens mee akkoord gaat vormt een basisvoorwaarde. Voor een effectieve en vergaande bescherming van je online privacy, kun je een VPN inschakelen. Hiermee scherm je ook meteen je IP-adres af. Je kunt een VPN op vrijwel ieder apparaat downloaden, als app of als browserextensie. Heb je een smartphone, dan kun je kiezen voor VPN iOS of VPN Android. Een VPN is vooral een must als je wel eens via openbare netwerken internet.

Apple

De lancering van iOS 14 zou Apple-gebruikers in staat stellen om meer controle uit te oefenen over hun online privacy. Je kunt inderdaad je toestemming intrekken voor online tracking door diverse bedrijven. Facebook heeft de nadelige gevolgen daarvan al ondervonden en je zult ongetwijfeld een afname in gepersonaliseerde advertenties zien. Maar er is één bedrijf uitgezonderd van deze expliciete toestemming, en dat is Apple zelf. Dat wil zeggen dat Apple automatisch al jouw toestemming heeft om je online activiteiten te volgen en te bewaren. En er is geen manier om daaronder uit te komen. De nationale Franse cyber veiligheidsautoriteit, CNIL, stelt dat Apple hiermee in strijd met Europese privacywetgeving handelt. Daarop zou een boete van zo’n 6 miljoen euro moeten staan.Dit is trouwens niet voor het eerst dat Apple voor de Franse rechter werd gedaagd. In 2020 moest Apple nog 25 miljoen euro betalen omdat ze oudere iPhone-modellen expres hebben vertraagd. Voor het schenden van mededingingswetgeving moest Apple in een andere zaak ruim 48 miljoen euro neertellen.

Andere bedrijven

Het is zeker niet zo dat Frankrijk een of andere persoonlijke vete uitvecht met Apple. De Franse autoriteiten zijn er gewoon op gebrand om grote bedrijven te herinneren aan hun wettelijke verplichtingen op het gebied van online privacy. Ze hebben inmiddels ook al hun pijlen op videoplatform TikTok gericht. TikTok moet gebruikers expliciet om toestemming gaan vragen voor cookies, anders wacht hen een boete van 5 miljoen euro.

Meta, het moederbedrijf van Facebook, is recentelijk ook op de vingers getikt. We herinneren ons allemaal het schandaal met Cambridge Analytics, maar kennelijk heeft Marc Zuckerberg hier weinig van geleerd. Nog steeds worden gebruikers gevolgd, zonder daarvoor uitdrukkelijk hun toestemming te hebben gegeven. De gegevens die daarmee worden verzameld, worden gebruikt voor advertentiedoeleinden. Daarmee handelt Meta in strijd met de Europese GDPR en kan het een boete van 400 miljoen euro verwachten.

Dit artikel verschijnt op initiatief van JGwebmarketing
Afbeelding: 123RF

comments powered by Disqus